Freitag, 15. Oktober 2010

Ικέτιδες, Αισχύλος


Το πιο μεγάλο κατηγορώ που εκτοξεύεται εναντίον της κοινωνίας των αρχαίων προγόνων μας, είναι ο αντιφεμινισμός τους. Όχι πως δεν υπήρχε, για να μην λέμε και ανακρίβειες, αλλά αυτοί που λένε αυτές τις «αλήθειες» ξεχνούν ή αγνοούν μετά από πόσους αιώνες ελευθερώθηκε και – σε ποιο βαθμό ελευθερώθηκε το άλλο μισό τ' ουρανού.
Το πέρασμα από την κοινωνία της μητριαρχίας, που υπήρξε κάποτε σε κάποιες αρχέγονες κοινωνίες, μεταξύ των οποίων και η ελληνική, στην ανδροκρατική κοινωνία, φαίνεται ότι έγινε με πολύ οδυνηρό τρόπο, αφού πολλοί μύθοι και τραγωδίες αναφέρονται σ αυτήν την μάχη, από την οποία ο μεγάλος ηττημένος ήταν η γυναίκα. Εν τούτοις, υπάρχουν πολλές αναφορές στα δικαιώματα των γυναικών, παρόλο που η γυναίκα δεν είχε πολλά να πει στην «αγορά»!

Ξανά Αισχύλος και


Ικέτιδες



Περίληψη του Έργου:
Το θέμα στηρίζεται στον μύθο της Ιούς και της γένεσης των διάφορων λαών και πολιτισμών γύρω από την κοιτίδα του πολιτισμού μας την Μεσόγειο.
ο Δίας ερωτεύτηκε tην Ιώ. Γι αυτό και η ζηλιάρα Ήρα την μεταμόρφωσε σε αγελάδα, που τσιμπημένη από αλογόμυγα τρέχει αλαφιασμένη σαν τρελή και περιπλανιέται για να αλαφρύνει το πόνο της.
Έτσι μανιασμένη περνά τον Βόσπορο, φτάνει στην Μ. Ασία, καταβαίνει τη Συρία, Φοινίκη, και φτάνει στην Αίγυπτο.
Στην Αίγυπτο ο Δίας την λυτρώνει από την τιμωρία της Ήρας, της δίνει πάλι ανθρώπινη μορφή και σμίγει μαζί της. Από την επαφή αυτή γεννιέται ο Έπαφος. Από τον Έπαφο γεννιέται η Λιβύη. Με τη Λιβύη σμίγει ο Ποσειδώνας και γεννιέται ο Βήλος. Από τον Βήλο γεννήθηκαν ο Δαναός και ο Αίγυπτος.
Οι κόρες του Δαναού, αρνούνται να δεχτούν το γάμο με τους γιούς του Αίγυπτου, ως πράξη ανόσια μεταξύ εξαδέλφων, αρνούνται γενικά τον γάμο που επιβάλλεται στις γυναίκες χωρίς τη θέληση τους και φτάνουν με τον πατέρα τους τον Δαναό ικέτιδες στο Αργος, όπου ζητάνε άσυλο στο βασίλειο του Πελασγού.
Ο Πελασγός, τους παρέχει άσυλο και προστασία, αφού συμβουλευτεί τον λαό του.
Πολλά είναι τα νοήματα που μπορεί κανείς να βρει διαβάζοντας τις Ικέτιδες. Καταρχήν ο σεβασμός σε όποιον προσπέφτει ικέτης, επομένως αποδοχή της Ικεσίας, πράξη που προστατεύεται από την Θέμιδα, κόρη του Δία, αλλά και από τον Ικέσιο Δία.

«Την καταφυγή μας τη δίκαιη
ας την κρίνει η κόρη του Δια, της Ικεσίας η Θέμιδα
Όποιος ικέτη σεβάστηκε,
οι θεοί τον τιμούν και ό,τι ζητήσει
του δίνουν εγκάρδια».


Το δίκιο της γυναίκας, όχι γενικά και αόριστα, αλλά με πράξεις αυτοθυσίας από τη μεριά του λαού των Αργιτών. Ο βασιλιάς Πελασγός ζητάει από τους Αιγύπτιους να σεβαστούν τη ελεύθερη βούληση τους, σε αποφασιστικό τόνο.

«Κι ενάντια σ άνδρες
Άνδρες αυτοί
το δίκιο το γυναικείο στήριξαν»


Ωστόσο, παρά την ετοιμότητα των Αργιτών για πόλεμο ενάντια στην Αίγυπτο, προκειμένου να υπερασπιστούν τις Δαναΐδες, που έφτασαν Ικέτιδες στους Βωμούς τους, ο Αισχύλος, μέσω του χορού, μας χαρίζει έναν εξαίσιο ύμνο της ειρηνικής ζωής!
«Θάνατος ανδρών να μην ερημώσει
τούτη τη πόλη
Μήτε διχόνοια να ποτίσει τη γη
με εμφύλιο αίμα.
Και ο Άρης φονιάς
– της Κύπριδας ταίρι –
χέρι μη βάλει ποτέ επάνω τους»
και πιο κάτω:


«Του λαού η βουλή
που τη πόλη ορίζει
Προκομμένη και δίκαιη
Με τους ξένους τις έχθρες
να τις λύνουν ομόγνωμα
πριν να ματώσουν.
Αλλά και η διαφορετικότητα των πολιτισμών γίνεται θέμα στις «Ικέτιδες»
Ο Πελασγός κατηγορεί τους Αιγύπτιους ότι δεν σέβονται τους θεούς και με τη στάση τους ντροπιάζουν τη πόλη του. Ο διάλογος μεταξύ τους είναι αποκαλυπτικός:


Βασιλιάς Πελασγός:


« Ε, εσύ! Τα χέρια. Τι μυαλά φοράς
και ντροπιάζεις τη χώρα των Αργιτών;
Χώρα γυναικών την πήρες;
Βάρβαρος και πουλάς νταηλίκι σε Έλληνες;
Τέτοια καμώματα και δεν σε κόφτει;»
Κήρυκας των Αιγυπτίων:

«δεν τους σέβομαι τους θεούς σας
Δεν με μεγάλωσαν ούτε με γέρασαν»
Το Αργος, κατά βάση αντιπροσωπεύει τον κλασσικό πολιτισμό της Αθήνας, το σεβασμό της ανθρώπινης θέλησης, ακόμα και της γυναικείας θέλησης, παρά τα όσα πιστεύουμε για την θέση της γυναίκας στην κλασσική Ελλάδα, όπως λέω και στην αρχή της ανάρτησης.


«Αυτές θα τις πάρεις αν το θελήσουν
Αν τις πείσουν τα δίκαια λόγια σου
Αυτά έκρινε η πόλη με ένα στόμα
να μην τις δώσει με τη βία.
Καρφί αυτό. Μπήκε βαθιά και σφηνώθηκε
σαν σε δοκάρι.
Ούτε σε πλάκες ούτε σε πάπυρο εφτασφράγιστο γράφτηκε
Αλλά τα ακούς από μένα, από γλώσσα ελεύθερη»

14 Kommentare:

  1. 'Εχω την εντύπωση ότι στην αρχαία Ελλάδα (ποιάς ακριβώς εποχής;) μπορεί να μην ήταν ισότιμη, αλλά δεν περιφρονούσαν τη γυναίκα, όπως σε διάφορεςε εποχές και περιοχές της νεώτερης Ελλάδας. Αντιθέτως την σέβονταν.

    AntwortenLöschen
  2. @ ange-ta
    Εξαιρετική εργασία που ανοίγει ένα μεγάλο ζήτημα. Να αναμένουμε την ίδια ανάλυση του ομωνύμου έργου του Ευριπίδη;
    Υπήρξαν μερικοί μεγάλοι Έλληνες καταφανώς μισογύνεις, όπως ο Ησίοδος και ο Αριστοτέλης, και προφανώς με την ευκολία που εκφράζουν την μισογυνία τους αντιπροσωπεύουν το γενικότερο πνεύμα της εποχής τους. Η εμμονή του δεύτερου ασπάστηκε από την χριστιανική εκκλησία (και το Ισλάμ!) και εξηγεί κατά μεγάλο βαθμό τη διατήρηση (με διαφορετικό τρόπο) του αποκλεισμού της γυναίκας από την πολιτική μέχρι σήμερα ακόμα.
    Φαίνεται να προβληματίζεσαι από αυτό το γεγονός.
    Μα θα έλεγα ότι ακόμα αυτά που μας φαίνονται σήμερα αρνητικά από την Αρχαία Ελλάδα υιοθετήθηκαν –αργά η γρήγορα- ιστορικά από τους μεταγενέστερους πολιτισμούς και αποτελεί δείγμα της πρωτιάς (ιστορικά και αξιακά) του Αρχαίου Ελληνικού πνεύματος και του τρόπου ζωής των Ελλήνων. Δυστυχώς για τη γυναίκα!
    Για το Χριστιανισμό και το Βυζάντιο δεν θα πω τίποτα, είναι λίγο πολύ γνωστά αφού μας αφορούν άμεσα.
    Ήθελα να προσθέτω τρεις παρατηρήσεις μάλλον λιγότερα γνωστές:
    - οι μωαμεθανοί διανοούμενοι δικαιολογούν τους νόμους της Σαρίας για τις γυναίκες με αναφορά στους Αρχαίους Έλληνες (πολυγαμία, μοιχεία, ιδιοκτησία, κληρονομιά, κοινωνικός ρόλος, μη πρόσβαση στη παιδεία, αποκλεισμός από τη πολιτική) ιδιαίτερα στη περίοδο της Δημοκρατίας οπού η θέση της γυναίκας προσδιορίζεται δια νόμου.
    - Ο Σόλων νομίζω, επέβαλε στους αλλοδαπούς (μέτοικοι) ένα φόρο 12 δραχμών για την απόκτηση άδειας παραμονής στην Αθήνα, αλλά μόνο 6 δραχμών για τις αλλοδαπές! Στη Σαρία, η μαρτυρία μίας γυναίκας στο δικαστήριο αποτιμάται στο 1/2 της μαρτυρίας του άνδρα! Τυχαίο;
    - Μετά τη γαλλική επανάσταση θεσπίζεται ο πολιτικός γάμος σαν μόνο έγκυρος. Τα διαφωτιστικά, τα δικαιώματα του ανθρώπου, ο διαχωρισμός της εκκλησίας από το Κράτος δεν εμποδίζουν το κείμενο του γαμήλιου πολιτικού συμβολαίου να ξεκινήσει με «η γυναίκα οφείλει σεβασμό και υπάκουη στον άνδρα…»

    @ Heliotypon 16/10/10 09:43
    Όπως το αναφέρεις, η θέση της γυναικάς στην Αρχαία Ελλάδα , κοινωνικά και νομικά, (πολιτικά δεν υπήρξε ποτέ και πουθενά) διάφερε κατά εποχών και περιοχών. Ο σεβασμός της από τους άνδρες επιβαλλόταν από τη θρησκεία τους, ο φόβος των θέων, που ίσχυε και για τις γυναίκες. Πέρα από την Αθήνα, οπού η θέση της γυναίκας περιγράφεται με σαφήνεια λόγο των πλυστών πληροφοριών από τους ίδιους τους Αθηναίους, υπάρχει και η «Άλλη Ελλάδα».
    Χαρακτηριστικά αναφέρω την πληροφορία ότι κάποτε στη –μη «δημοκρατική» - Σπάρτη οι γυναίκες κατείχαν τα 2/5 της γης της Λακεδαιμόνα που δείχνει αμή τι άλλο ότι είχαν αποκτήσει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας. Στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, στην Ιωνία (Μίλητος, Ασπασία) και στην Αίγυπτο (Κλεοπάτρα, Υπατία) συμμετείχαν στη πολιτιστική ζωή (Σαπφώ) και στις επιστημονικές έρευνες (Σάμος), δείχνοντας αμή τι άλλο ότι είχαν πρόσβαση στη παιδεία (στην Αθήνα απαγορευόταν).
    Χαρακτηριστικό όλων των Ελλήνων, διαχρονικά, είναι ο σεβασμός του κάθε του θηλυκού. Μας το επέβαλλαν οι πατέρες - μητέρες –πολλή πιθανόν μόνο μητέρες- της γλώσσας μας όπου το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για όλες τις οικουμενικές αξίες ενώ θα μπορούσε λογικά να έχουν το ουδέτερο γένος: φύση, γη, οικουμένη,

    AntwortenLöschen
  3. ανθρωπότητα, επιστήμη, σοφία, αγάπη, τιμή, δημοκρατία, αυτοκρατορία, τυραννία, πολιτική, θρησκεία, πίστη, ισότητα, τάξη, ακόμα και ανδρεία (!), κλπ., σε αντίθεση με το Βασίλειο, ο σοσιαλισμός, ο διαφωτισμός, ο χριστιανισμός, το Ισλάμ, που είναι μεταγενέστερες λέξεις η ξένες καταβολές.
    Οι πατέρες-μητέρες της θρησκείας επέλεξαν –μετά από σκληρό παζάρι- ένα διοικητικό συμβούλιο 6 άνδρες- θεοί και 6 γυναίκες- θεές με πρόεδρο τον Δία ο όποιος δεν ήταν από τι φάνηκε ο τι το καλύτερο για τις γυναίκες… επιβλήθηκε με κομψό τρόπο φαίνεται μετά την ήττα της μητριαρχίας που αναφέρει η ange-ta και την οριστική επικράτηση της ανδροκρατίας και τη μονοπώληση της πολιτικής και σημαντικότερο, της παιδείας.

    AntwortenLöschen
  4. @anonymous

    ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΕ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΖΕΙ Η ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ ΓΝΩΣΗ ΣΟΥ!
    ΜΑ, ΣΧΕΔΟΝ, ΟΛΟ ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΕΧΕΙ ΤΙΣ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ!
    ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ, ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΑΒΕΣ, Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ. Ο ΠΛΑΤΩΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕΤΑ.
    ΑΛΛΩΣΤΕ ΧΑΡΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΡΑΒΕΣ ΣΩΘΗΚΕ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. ΑΥΤΟ ΒΕΒΑΙΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ. ΟΙ ΑΡΑΒΕΣ ΓΝΩΡΙΣΑΝ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ, ΚΥΡΙΩΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΜΑΘΗΤΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ.
    ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΞ' ΑΛΛΟΥ ΤΥΧΑΙΟ ΟΤΙ, ΣΤΟ ΚΟΡΑΝΙ, Ο Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΝΗΜΟΝΕΥΕΤΑΙ ΣΑΝ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΣΤΑΛΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΝ ΟΡΘΟ ΔΡΟΜΟ, ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΩΑΜΕΘ!
    ΑΛΛΩΣΤΕ ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΑΛΛΑ ΚΙ ΕΝΑ imperum. ΚΙ Ο ΜΩΑΜΕΘ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΑΛΛΑ ΚΙ ΕΝΑΣ stateman!
    ΚΙ ΑΥΤΟ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ!
    ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ Η ΔΥΣΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ!
    ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΦΤΙΑΞΕΙ, ΑΚΟΜΗ, ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΜΠΛΟΓΚ. ΓΙΑΤΙ;!
    ΑΝ ΔΕΝ ΠΕΦΤΩ ΕΞΩ, ΕΙΣΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ anonymous ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕΣ ΤΑ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ange-ta!

    @ange-ta
    ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ Ο anonymous!
    ΣΕ ΧΑΙΡΕΤΩ ΚΑΙ, ΣΕ... ΔΙΑΒΑΖΩ, ΕΣΤΩ ΚΙ ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ... ΦΑΝΕΡΩΝΩ :)

    AntwortenLöschen
  5. ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ ΤΟ ΣΩΣΤΟ statesman ΑΝΤΙ stateman.
    ΕΥΧ.

    AntwortenLöschen
  6. ΡΑΓΔΑΙΑ ΑΥΞΗΣΗ των ΠΑΓΩΝ στους ΠΟΛΟΥΣ, λόγω "υπερθέρμανσης" προφανώς!...
    http://www.youtube.com/v/pu4qvTcCLi8

    http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/S_timeseries.png

    Για τις ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΕΣ ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΕΙΣ για πολλοστή συνεχή χρονιά και στα 2 ημισφαίρια -
    http://gr.snow-forecast.com/maps/dynamic/globalrot
    - Επιλέξτε Χάρτη Καιρού Βάσης: Accumulated Snowfall.
    http://www.youtube.com/watch?v=u8e2dsV9eZ0

    AntwortenLöschen
  7. @ παντοτινος ταξιδευτης από anonymous 17/10/10 16:53

    «ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ Η ΔΥΣΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ!»
    Που το στηρίζεις αυτό;
    Ακόμα η τελευταία Ελβετίδα χωριατοπούλα έχει καταλάβει ότι ο μιναρές είναι σύμβολο εξουσίας… θα πρόσθεσα «ανδρικής εξουσίας» για να μείνουμε στο θέμα της ανάρτησης.
    Βέβαια όταν λέμε Δύση, θέλει λίγο προσοχή.
    Στις Νότιες χώρες, ιδιαίτερα η Γαλλία, αλλά και Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο υπάρχει πλατιά γνώση του αραβικού κόσμου και του Ισλάμ, θα έλεγα βαθύτερη από αυτή του Έλληνα. Στις Σκανδιναβικές χώρες, καμία γνώση, ιδού πως έτρεχε το ΥΠΕΞ Δανίας να πείσει τους Άραβες και Τούρκους να συνεχίζουν να αγοράσουν βούτυρο μετά από τα σκίτσα του Μωάμεθ. Η Γερμανία, όπως η Ελλάδα, έχει τεχνογνωσία για τους Τούρκους μόνο, ήτοι τα τελευταία 100 χρόνια για τη κοσμική Κεμαλική Τουρκία, που δεν απαιτούσε την κατασκευή τζαμιών στην επικράτεια της. Με τους ισλαμιστές στην εξουσία από το 2002, το πράγμα άλλαξε ριζικά, και κάπως αναγκάστηκαν να βγουν από την χειμερινή νάρκη, όπου βλέπουμε την Άντζελα Μέρκελ να διαπραγματεύεται το ύψος των μιναρέδων του νέου τεμένου της Κολωνίας. .. να είναι κάτω από το ύψος των καμπαναριών του γνωστού καθολικού καθεδρικού ναού.
    Στην Αγγλία, τα πράγματα είναι δραματικά, ενώ έχουν επίγνωση του θέματος από τότε που ήταν αυτοκρατορία, σήμερα υπάρχει μόνο το χρήμα και η λογική της ανοικτής αγοράς, έχουν χάσει το μπούσουλα, αυτοί που ήταν τόσο καλοί ναυτικοί. Για τις ΗΠΑ, ας τα αφήσουμε καλύτερα, τα ιδρύματα το κρατούν κρυφό, έχουν άλλες δουλειές να κάνουν.
    Προς τεκμηρίωση των απόψεων μου όσον αφορά τη χώρα μας, να σου πω τι αντιμετώπισα σ’ ένα πολύ δημοφιλές μπλογκ (από αυτά που έχουν 100 συγχρόνους επισκέπτες) με συζήτηση το δημοψήφισμα της Ελβετίας για την απαγόρευση των μιναρέδων. Σχόλιο: «μα σε λίγο θα μας απαγορεύσουν και το καμπαναριό των εκκλησιών μας… δεν είναι ο μιναρές το ίδιο πράγμα;»
    Η έκπληξη μου μεγάλη, όχι για το σχόλιο, αλλά γιατί ήμουν ο μόνος που του απάντησα.

    Για τα άλλα ερωτήματα σου, τι τα θες Φίλε, Mr. Sherlock Holmes η Hercules Poirot;

    AntwortenLöschen
  8. @ σε όλους,

    μολιw επεστρεψα απο την ιδιαίτερη πατρίδα μου,

    Είναι πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφετε, εχω κάποιες ενστάσεις,
    θα σας γραψω αυριο.

    AntwortenLöschen
  9. @ Heliotypon
    Η έκφραση «σέβας» ή σεβασμός, δηλαδή η αποφυγή της ύβρης ήταν για τους αρχαίους Έλληνες, (ίσως και για τους Ρωμαίους) ο πυρήνας του συστήματος αξιών τους.
    Μια γεύση σ αυτές τις αξίες του παλιού κόσμου δίνει Ουρσουλα Λεγκαίν στο τελευταίο της βιβλίο «Λαβίνια».
    (δες την σχετική ανάρτηση: )
    Θα έλεγα λοιπόν και γω ότι έχεις δίκιο.

    AntwortenLöschen
  10. @ Anonymous
    Κατ’ αρχήν, ναι έχω σκοπό να κάνω μια αντιπαράθεση. Οι Ικέτιδες του Ευριπίδη, είναι άλλη ιστορία.

    Η διάσταση ανάμεσα στα δύο δίκαια, αυτό της γυναίκας και αυτό του άνδρα στην αρχαία Ελλάδα τροφοδότησε πολλούς μύθους και έδωσε πολλά μα πάρα πολλά αριστουργήματα στο μοναδικό αυτό λογοτεχνικό αλλά και πολιτικό είδος, όπως είναι η τραγωδία.
    Στην αρχαία Ελλάδα υπήρξαν πολλοί «φεμινιστές» και άλλοι τόσοι φαλλοκράτες. Ο Αριστοτέλης αγγίζει τα όρια της ηλιθιότητας, όταν ισχυριζόταν ότι η γυναίκα έχει λιγότερα δόντια από τους άνδρες, λες και δεν μπορούσε να μετρήσει τα δόντια μιας γυναίκας.
    Ωστόσο, ξεχνάμε το πιο μεγάλο φιλόσοφο όλης της αρχαιότητας, τον Επίκουρο, ο οποίος δεν έκανε καμία απολύτως διάκριση ανάμεσα στα δυο φύλλα. Αλλά ούτε και ο Πυθαγόρας και πολλοί άλλοι, δεν το έχω μελετήσει επισταμένως, μιας και όλη η θρησκεία που είναι η βάση της κοινωνίας δεν ήταν φαλλοκρατική! Ο χριστιανισμός, (σαν μονοθεϊστική θρησκεία – ένας Θεός ΑΡΣΕΝΙΚΟΣ) ήρθε και έβαλε μια μεγάλη πέτρα πάνω στη γυναικεία παρουσία και ισοτιμία.
    Αφού υποτίμησε την γυναίκα και την έβαλε στην ίδια μοίρα με τα άλλα ζωντανά περιουσιακά στοιχεία του άνδρα - αφέντη (μην επιθυμήσεις τα βόδια του πλησίον σου και την γυναίκα του πλησίον σου) έκανε και μια επιλογή της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.
    Το Ισλάμ, μονοθεΐα σε συνδυασμό με το δόγμα της αποκλειστικότητας (ο ισλαμιστής δεν μπορεί ν αλλάξει θρησκεία, τον σφάζουμε οι ομόθρησκοι)
    έπεσε σαν σπόρος πάνω σε άλλα βάρβαρα φαλλοκρατικά καθεστώτα και άνθισε με μοναδική στην ιστορία έξαρση! Επομένως, όταν 400 χρόνια αργότερα ανθίζει ένας άλλος πολύ δυναμικός και πολύ αξιόλογος πολιτισμός, αυτός των Αράβων, είναι πολύ φυσικό να αναγνωρίσουν τον Αριστοτέλη, σαν τον μεγαλύτερο φιλόσοφο και να θάψουν όλους τους άλλους.
    Στην συνέχεια το ίδιο έπραξαν και τα μοναστήρια.
    Δεν καταλαβαίνω γιατί χαρακτηρίζεις τον Ησίοδο μισογύνη; Επειδή θεωρεί την γυναίκα – σαν το δώρο - δόλο – των θεών προς τον άνθρωπο;
    Θα μπορούσες να το δεις και αντίθετα: Μια τέτοια θεϊκή ομορφιά, δεν μπορεί να βγει σε καλό στους μίζερους αρσενικούς.
    Αλλά, πάει μάλλον μακριά η βαλίτζα. Διάβασα Ησίοδο τώρα πρόσφατα και δεν θυμάμαι να μ ενόχλησε ιδιαίτερα! Αντίθετα τον βρήκα πανέμορφο.
    Τώρα, για τον χωρισμό εκκλησίας και κράτους που επιτελέστηκε με την Γαλλική Επανάσταση, μια και το αναφέρεις. Δυστυχώς, αυτός ο διαχωρισμός καθόλου μα καθόλου δεν είχε σχέση με την αποκατάσταση του δίκιου της γυναίκας. Μάλιστα θα σου θυμίσω, ότι η Μαρί Κιουρί ΔΕΝ έγινε ποτέ μέλος της γαλλικής Ακαδημίας. Ο δυτικός πολιτισμός, ουδέποτε υπερασπίστηκε το δίκιο της γυναίκας. Το μεγάλο σύνταγμα της Αμερικής (που τόσο μας (τα) έχουν πρήξει για την δικαιοσύνη του) ΔΕΝ συμπεριέλαβε τους ινδιάνους, τους μαύρους ΑΛΛΑ και τις γυναίκες! Πολύ αργότερα με την 10000η τροποποίηση τις συμπεριέλαβε.
    Το λοιπό, τα περί ελλείμματος σε θέματα γυναικείου δίκιου της αρχαίας Ελλάδας, τα ακούω λιγάκι κούφια.
    Οι διανοούμενοι Άραβες, κυρίως μαθηματικοί και λιγότερο φιλόσοφοι, μπορούν να αραδιάζουν ότι γουστάρουν για να δικαιολογήσουν τη μέχρι σήμερα απαράδεκτη αντιμετώπιση της γυναίκας, αλλά ας αφήσουν τον Σόλωνα στην άκρη.
    Το άλλο, που γράφεις στον Ηλιότυπο:
    «δείχνοντας αν μη τι άλλο ότι είχαν πρόσβαση στη παιδεία (στην Αθήνα απαγορευόταν)» Θα έλεγα ότι αυτή η διατύπωση είναι κάπως ετερόχρονη. Δεν ξέρω αν υπήρχε δημόσια παιδεία, από την οποία απαγορεύονταν η είσοδος των γυναικών. Οι γυναίκες μορφώνονταν λιγότερο, αλλά δεν υπήρξε ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ. Παράδειγμα η Ασπασία, η Λαΐα και άλλες γνωστές, ως εταίρες, αλλά σίγουρα και πολλές άλλες που δεν γνωρίζουμε, αφού η γυναικεία φωνή ήταν πολύ σιγανή.
    Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παιδεία, με τη σημερινή έννοια «πάω σκολείο», δημιουργήθηκε τον τελευταίο αιώνα. Επομένως, δεν μπορεί να υπάρξει απαγόρευση, σε κάτι που δεν υπάρχει.

    AntwortenLöschen
  11. @ παντοτινέ ταξιδευτή

    Ναι, έτσι λένε. Ότι την αρχαία ελληνική γραμματεία την έσωσε το ισλάμ και οι μεταφράσεις στα μοναστήρια ήταν από την αραβική. Όμως εσχάτως λένε άλλα. Ότι η αρχαία ελληνική γραμματεία διασώθηκε εκεί που καταστράφηκε: Δηλαδή στα χριστιανικά μοναστήρια.

    Ο Μπρωντέλ, που τόσο πολύ εκτιμώ, λέει ότι έγιναν πολύ σπουδαίες μεταφράσεις στην Βαγδάτη, αλλά παρήχθη και σπουδαίο πρωτότυπο Έργο.


    Σ ευχαριστώ που με διαβάζεις και με παρακολουθείς.

    AntwortenLöschen
  12. ΕΓΩ ΔΕΝ ΕΙΠΑ(ΔΕΝ ΕΓΡΑΨΑ) ΟΤΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΝ ΕΣΩΣΕ ΤΟ ΙΣΛΑΜ!
    ΕΙΠΑ ΟΤΙ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΔΙΑΣΩΘΗΚΕ - ΠΡΟΣΘΕΤΩ, ΤΩΡΑ, ΚΥΡΙΩΣ - ΑΠΟ ΤΟΥΣ
    Α Ρ Α Β Ε Σ ΚΑΙ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΣΑΝ Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ.

    ΕΠΙΣΗΣ ΠΟΥΘΕΝΑ, ΠΟΤΕ, ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΑ, ΟΥΤΕ ΔΙΔΑΧΤΗΚΑ( ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ - ΕΔΩ, ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ - ΓΥΜΝΑΣΙΟ, ΑΚΟΜΑ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΕΛΕΙΩΣΑ ΟΥΤΕ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, ΚΑΤΟΠΙΝ ) ΟΤΙ Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ - ΟΣΗ ΚΑΙ ΟΠΟΙΑ - ΔΙΑΣΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΑΒΕΣ, ΔΙΑΣΩΘΗΚΕ ΣΑΝ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΣΤΑ ΑΡΑΒΙΚΑ, ΑΠΟ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗΚΕ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
    ΔΙΔΑΧΤΗΚΑ ΟΤΙ ΔΙΑΣΩΘΗΚΑΝ, ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΑΒΕΣ, ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΚΑΝ. ΚΑΙ, ΑΣΦΑΛΩΣ, ΠΟΛΛΑ ΑΠ' ΑΥΤΑ - ΟΣΑ ΤΑΙΡΙΑΖΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΟΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗΚΑΝ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΑ ΑΡΑΒΙΚΑ ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΣ ΑΡΑΒΕΣ!

    ΟΤΙ, ΒΕΒΑΙΑ, ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗΣ - ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ - ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΔΙΑΣΩΘΗΚΕ - ΟΣΗ ΚΥΡΙΩΣ ΗΤΑΝ ΣΥΜΦΩΝΗ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ - ΑΠΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ ΚΑΙ ΙΕΡΩΜΕΝΟΥΣ( ΣΕ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΥΣΗ, ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ) ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΚΕ ΑΠ' ΑΥΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ ΑΝΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΟ!
    ΩΣ ΓΝΩΣΤΟ, ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΓΙΟΣ ΠΛΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΔΙΚΗ ΤΟΥ!
    ΣΤΗ ΜΟΝΗ, ΔΕ, ΤΗΣ ΓΚΡΟΤΑ ΦΕΡΑΤΑ, ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ, ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΟΓΚΟΣ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΠΟΥ, ΑΚΟΜΗ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ "ΕΞΕΡΕΥΝΗΘΕΙ" ΟΛΟΣ!

    AntwortenLöschen
  13. @ παντοτινέ ταξιδευτή

    Τότε σε κατάλαβα λάθος και ζητάω συγνώμη!
    Όσον αφορά τη μετάφραση, ο Μπρωντέλ στη «γραμματική των πολιτισμών» το αναφέρει, συμπληρώνοντας, ότι παράλληλα με τις μεταφράσεις, παρήχθη και πρωτότυπο έργο.
    Μετάφραση από τα αραβικά σε γαλλικά ή άλλη γλώσσα, προφανώς και δεν έγινε!!! Αυτό που συνέβη ήταν η «ανακάλυψη» των αρχαίων κειμένων από την Δύση μέσω των αντιγράφων (όχι μεταφράσεων) των αράβων. Σ αυτή την άποψη, υπάρχει σήμερα ένσταση! Δεν θεωρούν τους άραβες ενδιάμεσους, αλλά τα μοναστήρια, όπου αντιγράφονταν όλα τα αρχαία κείμενα, όσα βέβαια είχαν διασωθεί. Δηλαδή, δεν θεωρούν τους Άραβες συντηρητές των αρχαίων κειμένων. Οι αντιγραφές, όσες έγιναν χάθηκαν, σε αντίθεση με τα αντίγραφα των μοναστηριών.

    Αυτά ήθελα να πω.

    AntwortenLöschen
  14. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "ΤΑ ΨΕΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ" της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΛΙΑΤΣΑ

    http://ermionh.blogspot.com/2010/02/blog-post_27.html

    AntwortenLöschen

καλημέρα και καλά σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...