Donnerstag, 28. Juni 2007

Αλέξης Σταμάτης - Κώστας Ζουράρις

Τι σχέση μπορεί να έχει ο Κώστας Ζουράρις με τον Αλέξη Σταμάτη;
Απλώς, διάβασα την «Αμερικάνικη Φούγκα» του πρώτου και αμέσως μετά
τα «Βέβηλα – κίβδηλα - σκύβαλα» του δεύτερου.
Όσον αφορά την «Αμερικάνική Φούγκα» θρίλερ αξιώσεων, διάχυτο με πλούσια κουλτούρα, (αν και μου έλειψε η ελληνική, παρότι ο ήρωας υποτίθεται ότι είναι έλληνας συγγραφέας) ωραία γραφή, μαγικές συζητήσεις οικουμενικού περιεχομένου, δεν θα γράψω περισσότερα, καθόσον ο reader’s diggest έχει κάνει μία εξαιρετική παρουσίαση του ωραίου αυτού αναγνώσματος
και δεν υπάρχει λόγος να προσθέσω κάτι άλλο.
Θα τσίμπαγα λιγάκι προς τα πάνω τη βαθμολόγηση του reader



Θα σταθώ στο δεύτερο.
Είναι ένα βιβλίο αφιερωμένο στο Βιβλίο.
Στο Βιβλίο με Βητα Κεφαλαίο,
Το Βιβλίο «μπουρδιστάν», όπως λέει ο ίδιος.
Με την ευκαιρία ξαναδιάβασα αυτό το «κουρελούργημα», με κάθε διάθεση να βρω έστω και 10 σελίδες παιδαγωγικές, ιστορικά σωστές, καλογραμμένες βρε αδελφέ, παιδιά της έκτης δημοτικού θα το διαβάσουν τρομάρα μου.

Αδύνατον!


Από την πρώτη μέχρι τη τελευταία σελίδα, γλώσσα παράλυτη, θαρρείς και μιλάνε αλλοδαποί που μάθανε τη γλώσσα σε κάποια φάμπρικα και δεν χρειάζεται να ολοκληρώσουν μία πρόταση ή μία φράση. Η δευτερεύουσα πρόταση δεν σχετίζεται με την κύρια. Σου έρχεται να τραβάς τα μαλλιά σου.

Θαυμάστε κάλλος Ζουράρι και κάλλος βιβλίου.
Το περί ου ο λόγος «αποφώλιον τρέφος» αυτής της Ύβρεως» ξεκινάει

ως εξής:

«Από τον 15ο έως το τέλος του 18ου αιώνα η Ευρώπη αλλάζει.
Η εποχή αυτή είναι τόσο σημαντική που οι ιστορικοί την ονομάζουν Νεότερη εποχή».

Πόσα λάθη έχει αυτή η πρόταση, που προετοιμάζει τον 12χρονο για αυτά που θα διαβάσει παρακάτω; 4 χονδοειδή λάθη λέω εγώ, εσείς;

Λάθη ιστορικά, λάθη παιδαγωγικά, λάθη νοηματικά, λάθη γεωγραφικά, λάθη ιδεολογικά, βαρβαρισμοί και σολοικισμοί αδιάκοπα από την αρχή μέχρι το τέλος.
Διάλεξα μερικά στη τύχη, δε λέω κάν, ότι είναι τα σοβαρότερα!

- Η στρατιωτική δικτατορία είναι το καθεστώς που επικρατεί, αντί του σωστού επιβάλλεται.
- Η χούντα καταργεί το ατομικό δημοκρατικό δικαίωμα του πολίτη, αντί τα ατομικά δημοκρατικά δικαιώματα.
- Στις ανθρώπινες απώλειες στον β πόλεμο, δεν προσμετρώνται οι εβραίοι και η αντίστοιχη ταμπέλα είναι λάθος.
- Στις συμμαχικές δυνάμεις αναφέρεται η Γαλλία, στο ίδιο επίπεδο με την Αγγλία, χωρίς να γίνεται διαχωρισμός μεταξύ ελεύθερης Γαλλίας και Κυβέρνησης του Βισύ.
- Οι έλληνες και ο ελληνικός στρατός διεκδικούν και καταλαμβάνουν εδάφη, αντί του ορθού απελευθερώνουν εδάφη.
- Ο Α πόλεμος ξέσπασε, γιατί υπήρξαν οικονομικές συγκρούσεις, αλλά δεν αναφέρεται ότι η Γερμανία τον κήρυξε, άρα ο πόλεμος ξέσπασε από μόνος του και επομένως φταίνε όλοι ή κανένας.
- Το 14ον αιώνα ξεκινά η Αναγέννηση και μέχρι τον 16ο αιώνα εξαπλώνεται σε ολόκληρη την ευρώπη. Μέσα σε ατμόσφαιρα χαράς οι άνθρωποι δημιουργούν σπουδαία έργα ζωγραφικής κλπ.
- Η Ελλάδα εξήγαγε το έτος 1858 (ακριβώς και όχι 59 ή 57) λάδι, βελανίδι, σταφίδα.

- Στο κεφάλαιο πολιτισμός, η Ελλάδα εμφανίζεται σαν να μην έχει καθόλου δικό της πολιτισμό, αλλά αντιγράφει. Ο Ελύτης, αναφέρεται παρεμπιπτόντως, αλλά δεν αναφέρεται ως ο δεύτερος νομπελίστας. Ξεχασμένος είναι και ο Σεφέρης.
Δεν υπάρχει κανένας Παπαδιαμάντης, Ροΐδης, Ξενόπουλος, Καζαντζάκης, Βιζυηνός, Τσίρκας, καμία λαϊκή λογοτεχνία, ένα ρεπουσικό μηδέν.
Πώς να μην αναρωτηθεί και ο πιό καλόβολος αναγνώστης, για το τι είδους αμορφοσιά προβάλει αυτό το «κατινίστικο έκτρωμα», αυτή η «ρεπουσοβουλγκάτα», "το κομμωτήριο της νοτιοανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ";

«Τα ιστορικοπαιδαγωγικά αυτά σαΐνια που συνέγραψαν το κουρελούργημα είναι δυσανάπτυκτα πνευματικώς. Επομένως τι να νοιώσουν από Σεφέρη και Ελύτη;
Είναι αμφότεροι «Ελληναράδες»… Άρα σιωπή Γκουαντανάμο
»

- Οι «θεραπαινίδες της τούρκικης εισβολής», τα κατιναριό της ιστορίας, το μπουρδιστάν, την κατοχή της Κύπρου την ονομάζουν διχοτόμηση, μάλιστα τρις:
«Τρίς η νατοκεμαλική αγυρτεία, τρις η κιβδηλεία, τρις η προδοσία… Νά το, το λένε οι Έλληνες, ακόμα και μέσα στα σχολικά τους βιβλία – θα μας πουν κατάμουτρα οι Κεμαλοτούρκοι!

Στο κεφάλαιο περί τέχνης ο Ζουράρις κάνει ένα εξαιρετικό μπάσιμο, με σύγκριση των λαϊκών μας χορών και του δυτικού μπαλέτου.

Φαντάζεται την κ. Γιανάκου να χορεύει το pas de deux με το Πάγκαλο. Το αποτέλεσμα μίας τέτοιας προσπάθειας θα ήταν μία αηδία και μισή, ενώ αντίθετα αν αυτοί οι ίδιοι χόρευαν κανένα συρτούλι, καθόλου άσχημο δεν θα ήταν. Μάλλον θα ήταν και συμπαθές.

Με αυτό το φιγουράτο μπάσιμο, αλλά και με ιστορικές αναφορές, θέλει να καταδείξει, ότι η έκφραση στο βιβλίο «η τέχνη δεν έχει όρια» είναι λάθος εικτρό μάλιστα. Αντίθετα, η τέχνη είναι ΜΟΝΟ τοπική. Είναι αυτή η τοπικότητα που την κάνει παγκόσμια, σύμφωνα με τη ρήση του μεγάλου κινηματογραφιστή Ρενουάρ: plus c' est local et plus c' est universel.
Οσο πιο τοπικό είναι, τόσο είναι πιο παγκόσμιο.
Αυτά τα ολίγα!
Υ.Γ: όλα τα πλάγια γράμματα είναι αντιγραφή από το βιβλίο του Ζουράρι, για να πάρετε μία ιδέα.

17 Kommentare:

  1. "Κουρελούργημα για το μπουρδιστάν των ευρωλιγούρηδων!"

    Ο Ζουράρις είναι και θα μείνει γνωστός για πολλά! Επιτρέψτε μου εμένα να θεωρώ ότι η εισαγωγή των τριών αυτών νεολογισμών, που θα έκαναν έναν υπέροχο τίτλο για το βιβλίο της ιστορίας (και όχι μόνον) είναι από τις μέγιστες προσφορές του...

    AntwortenLöschen
  2. Καλημέρα Greg,
    Πως πάει η υποθερμία σου;
    Ολα καλά;

    Το βιβλίο του Ζ. θα μπορούσε να ήταν καλλίτερο, αλλά φαίνεται ότι βαρυότανε να γράψει περισσότερα.
    Το καλύτερο κομάτι ήταν το περί τέχνης και λογοτεχνίας, αλλά και αυτό μικρό. Σπαταλαει πολλές σελίδες για να μιλήσει για την Γαννάκου και τον Πάγκαλο και λιγότερες για την ελληνικά γράμματα.

    Αυτό το τελευταίο, εμένα μου λείπει πολύ. Δεν ξέρω καποιον που να ασχολείται αποκλειστικά με τα ελληνικά γράμματα. Λογοτεχνία, τέχνη, φιλοσοφία.
    Ο reader στο μπλόγκ της ελληνικής λογοτεχνίας, έκανε πάρα πολύ καλή δουλειά, αλλά η ζήλεια των περί αυτού, τον ανάγκασαν να το κλείσει.
    Κρίμα!

    AntwortenLöschen
  3. ange-ta, αφου αντεξες και διαβασες ολοκληρο βιβλιο του Ζουραρι εισαι αξιεπαινη!!

    ...δεν χρειαζεται να σου πω την αποψη μου για αυτον, την καταλαβαινεις νομιζω....

    AntwortenLöschen
  4. Γιατί καλέ μου Nuwanda;
    Ο Ζουράρις είναι όντως εξυπνάκιας, παρότι σαν έξυπνος άνθρωπος, δεν το χρειάζεται.
    Αλλά να, στη χώρα μας, πολλοί τέτοιοι χαραμίζονται, γιατί δεν μπορούν να ανοίξουν δρόμους επικοινωνίας με το λαϊκό, παρότι ειδικά ο Ζουράρις το εκθειάζει.
    Αλλά για το βιβλίο, σκέφτομαι ότι θα διαφωνήσεις, έχει δίκιο.
    Οι περισσότερες των παρατηρήσεων, δεν είναι του Ζουράρι, αλλα δικές μου και σκέψου, δεν είμαι κάν ιστορικός. Αν είσαι ιστορικός θα πρέπει να ανατριχιάζεις, από την αγραμματοσύνη.

    AntwortenLöschen
  5. αγαπητη μου ange-ta,

    ουτε ιστορικος ειμαι, ουτε αμφισβητω τις γνωσεις του. Εχω απεναντι του δυο τεραστιες ενστασεις:

    1. Αντιπαθω σφοδρα οποιονδηποτε αδυνατει εκ προθεσεως να εκφραστει απλα και κατανοητα και προσπαθει να εντυπωσιασει τα πληθη με αδοκιμους νεολογισμους. Ειδικα τον συγκεκριμενο σπανιως τον καταλαβαινω....

    2. Αδυνατω επισης να κατανοησω την ιδεολογικη του τοποθετηση, αυτη την οποια πουλαει επι της ουσιας: ειναι δυνατον να ειναι χριστιανος ορθοδοξος, κομμουνιστης και εθνικοφρων ταυτοχρονα?

    ασε που με ενοχλει και η αισθητικη του... :)

    AntwortenLöschen
  6. Nuwanda, σήμερα ανοίξαμε πολλά θέματα.
    Ας πούμε λίγα λόγια, γιατί είναι ατέλειωτα, αν θα θέλαμε να πάμε πιο βαθειά.
    Στο 1, συμφωνώ!
    Στο 2, δεν ξέρω τι είναι, αλλά θα έλεγα, ότι ο Ζουράρις δεν είναι τίποτε από όλ αυτά που λές.
    Δεν είναι χριστιανός, αλλά λέει ότι ο χριστιανισμός διατήρησε την συνέχεια του ελληνισμού. (δεν είναι ο μόνος που το λέει)
    κομμουνιστής;;; δεν ξέρω αν είναι.
    εθνικόφρων: η θέση αυτή αρχίζει να παίρνει άλλες διαστάσεις στον ισοπεδοτικό κόσμο που ζούμε.
    Δεν είναι μόνο ελληνικό το φαινόμενο. Υπάρχουν πολλοί διανοούμενοι, αλλά και πολλοί πολύ σοβαροί ιστορικοί που μοιράζονται "εθνικιστικές" απόψεις.
    Ο Μπρωντέλ, για να σου αναφέρω έναν αναμφισβήτητο σοβαρό ιστορικό.
    Δες, πόσο ωραία τα λέει σ αυτό το πανέμορφο βιβλίο του "Η γραμματική των πολιτισμών":

    «Ποιος μπορεί να παραγνωρίσει την σημασία της ιστορίας;
    Βέβαια δεν πρέπει να οδηγεί στη δημιουργία εθνικισμών, που είναι πάντα καταδικαστέοι, ούτε πάλι να αναλώνεται αποκλειστικά σε ένα ανθρωπισμό που εμένα προσωπικά με συγκινεί περισσότερο.
    Το θέμα είναι ότι χωρίς ιστορία δεν μπορεί να υπάρξει εθνική συνείδηση και χωρίς εθνική συνείδηση δεν υπάρχει ούτε πρωτότυπη κουλτούρα, ούτε πραγματικός πολιτισμός. Και αυτό ισχύει για την Ιταλία, όσο και για την Ελλάδα».
    Εκεί που εγώ γράφω Ελλάδα, αυτός έγραφε Γαλλία.

    AntwortenLöschen
  7. ange-ta μου, οντως πολλα θεματα! Θα προσπαθησω να ειμαι συντομος:

    Σεβομαι οποιονδηποτε προσπαθει με ευγενεια και κατανοητο διαλογο να υπερασπισει την θεση του, οποια κι αν ειναι.
    Αδυνατω να το κανω ομως αυτο με τον κ. Ζουραρι, πρώτον διοτι παντοτε τον βλεπω, έξαλλο, να απορριπτει μετα μανιας τις οποιες αντιθετες αποψεις (και παντοτε με αυτο το "εξυπνακιστικο" οπως λες υφος), και δευτερον διοτι απλουστατα δεν καταλαβαινω την γλωσσα του!

    Κομμουνιστης νομιζω αυτοπροσδιοριζεται, η θεση του δε περι ορθοδοξιας και συνεχισης του ελληνισμου πορω απεχει απο την δικη μου (την εχω γραψει κατα καιρους...)

    οσο για το ζητημα του εθνικισμου: δεν καταλαβαινω γιατι καποιο εθνος (ή θρησκεία ή λαός) πρεπει ειναι καλυτερο και σημαντικοτερο απο καποιο άλλο (αλλο να αγαπω την πατριδα μου και να την υπερασπιζομαι και άλλο να την θεωρω ντεφακτο ανώτερη, ετσι δεν είναι?).

    Συμφωνω με τα περι εθνικης συνειδησης οπως τα θετει ο Μπρωντελ, αρκει ομως να μην τις βαζουμε (τις συνειδησεις) στη ζυγαρια για να δουμε ποια ειναι πιο βαρια... Ολα τα εθνη και ολες οι ιστοριες δικαιουνται το ιδιο επιπεδο σεβασμου.

    τελικα δεν ημουν συντομος.... :)

    AntwortenLöschen
  8. "απεχει απο την δικη μου"
    Πού την έχεις γράψει την άποψή σου;
    Θα μ ενδιέφερε να τη διαβάσω.

    Κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για ανώτερο και κατώτερο έθνος. Δε νομίζω, ότι ο Ζουράρις το κάνει. Αν το κάνει λάθος μέγα.
    Ούτε ανώτερες ή κατώτερες κουλτούρες υπάρχουν. Αυτά θα ήταν φασιστικά.
    Υπάρχουν, όμως κουλτούρες πιο σπουδαίες, με την έννοια της κυριάρχησης για μεγαλίτερο χρόνο πάνω σε άλλες και κουλτούρες περαστικές, που δεν άφησαν ίχνη. Και μ αυτή τη έννοια, όσο και να μη θέλεις κάνεις μια διάκριση ή διαφοροποίηση.
    Ο Μπρωντέλ, (για να παραμείνουμε στον ίδιο ιστορικό) λέει λ.χ. ότι ο πολιτισμός που δημιούργησε ο Μ. Αλέξανδρος (υπάρχουν κάποιοι νεοέλληνες που εξισώνουν τον Μ. Αλέξανδρο με τον Κεμάλ), ήταν ο μεγαλλίτερος σε διάρκεια από οποιονδήποτε άλλο (μετά τον ελληνορωμαϊκό) 800 με 1000 χρόνια!
    Τεράστιος χρόνος!
    Κατά τα άλλα, δεν διαφωνώ μαζί σου.
    Απλώς νομίζω πάντα τρέχουμε και δεν προσέχουμε αυτά που λέει ο άλλος. Αυτο το λέω για μένα!

    AntwortenLöschen
  9. ...μα την εχω γραψει ange-ta μου (http://book.attack.gr/?p=268 , http://book.attack.gr/?p=45), την εχεις διαβασει κιολας και εχουμε διαφωνησει σφοδρα!! :))))

    Οσον αφορα τον Ζ. σου λεω και παλι οτι συνηθως δεν τον καταλαβαινω καν!! Διαφωνω μαζι του λοιπον σε αυτα που νομιζω οτι καταλαβαινω οτι λεει, εαν αυτος εννοει αλλα πραγματα τα οποια εγω δεν καταλαβαινω....

    συμφωνω, υπαρχουν πολιτισμοι με μεγαλυτερη επιρροη απο αλλους. Αυτο ομως δεν σημαινει οτι οι μεν χρηζουν περισσοτερο σεβασμο απο τους δε...

    το τελευταιο που γραφεις δυστυχως ισχυει για ολους μας!!

    AntwortenLöschen
  10. Ναι Νουβάντα,
    Το θυμήθηκα!
    Ας μην πώ πολλά.
    Μόνο λίγα πολλά:
    1. Η ιστορία δεν κρίνεται από πώς δρούν κάποιοι σε μία σύρραξη, αλλά κρίνεται η σύρραξη αυτή καθ εαυτή. Δηλαδή οι Έλληνες σήκωσαν κεφάλι και εμείς σήμερα μπορούμε και μιλάμε. Ήταν ένας δίκαιος αγώνας, Οι απελευθερωτικοί αγώνες είναι δίκαιοι και είναι και σκοπός του κάθε ανθρώπου. Εθνική απελευθέρωση, λαϊκή αυτοδιάθεση, είναι λόγια της αριστεράς, λόγια σωστά. (μέχρι εδώ δεν διαφωνούμε). Είναι ένα θαύμα που η Ελλάδα απελευθερώθηκε. Ένα θαύμα!!!! Χωρίς αυτή τη ψυχή που δώσανε αυτοί οι έλληνες, το Ναβαρίνο δεν θα γινότανε ποτέ. Το γιατί έγινε το Ναβαρίνο, νομίζω το ξέρεις καλά. Οι μεγάλες δυνάμεις πήραν τελικά απόφαση κατά του μεγάλου ασθενή.
    2. Μία τέτοια σύρραξη θα περάσει από φωτιά και σίδερο. Πολλά ανθρώπινα υποκείμενα (δεν είναι λίγα αυτά σε όλους τους λαούς), θα διαπράξουν εγκλήματα ελεεινά και αποτρόπαια
    3. Όταν ένα έθνος εξουσιάζει ένα άλλο, συνήθως, για να μη πώ πάντα, διαιρεί τους εξουσιαζόμενους και σχεδόν πάντα τα απελευθερωτικά κινήματα συνοδεύονται με εμφύλιους. Δες τι γίνεται στην Αφρική, στην Παλαιστίνη και όπου αλλού θέλεις! Ματώνει η καρδιά μου. Πότε εξουσιαζόμενος βρέθηκε ενωμένος; πότε; Μάλλον ποτέ!
    4. Τώρα να μην μιλήσουμε για τον Μ. Αλέξανδρο, σε παρακαλώ. Έχω ακούσει και έχω ακούσει. Και να μη μιλήσουμε για τον μεγαλύτερο στρατοκράτη και σφαγέα της ιστορίας, πρωτοπόρο του Χίτλερ, επίσης σε παρακαλώ. Και οι δύο αυτοί τελευταίοι, Χίτλερ και Κεμάλ, ξεκλήρισαν υπηκόους τους, όχι καταπιεστές τους. Καταλαβαίνεις τι θέλω να πω. Σήμερα εκτός από τον Τρεμόπουλο που ζήτησε να ονομαστεί μία οδός στη Θεσαλονίκη, οδός Κεμάλ, κανένας λαός δεν διεκδικεί τον Κεμάλ, ή τον Χίτλερ, σαν δικό τους. Αντίθετα οι Πέρσες θεωρούν τον Αλέξανδρο δικό τους!

    Για τα παιδαγωγικά: Αν θέλεις να κάνεις ανθρώπους ρομπότ και εγκληματικούς, φτύσε τις ρίζες τους . Γιατί οι ιταλοί έχουν μαφία στην Αμερική; Γιατί εκεί δηλ στην Αμερική δεν είχαν ρίζες. Στη Ιταλία η μαφία εισήχθη σαν αντιδάνειο. Την ίδια εγκληματικότητα εμφανίζουν σήμερα οι Αλβανοί, οι Ρουμάνοι, οι Ρώσοι κλπ. κλπ. Είναι άτομα απομονωμένα, ξεριζωμένα. Και οι έλληνες στην Αμερική είχαν επιδείξει αυξημένη εγκληματικότητα. Ατέλειωτα τα παραδείγματα.

    Εχτές τρώγαμε μακαρόνια και ρωτάω τη κόρη μου από πού ήρθαν τα μακαρόνια. Από την Κίνα μου απαντάει και έτσι αυτόματα σκέφτηκα, πως αν ήθελαν να κάνουν μία ιστορία χωρίς δράματα και σφαγές, ας γράφανε μια άλλη ιστορία. Λαογραφική, να δεις πώς θα έρθουν οι λαοί κοντά. Αλλά Νουβάντα μου, δεν είναι αυτό που επιδιώκει το βιβλίο της έκτης δημοτικού. Δυστυχώς δεν είναι η συμφιλίωση, αλλά η εξαγρίωση.
    Και συνήθως τέτοιους ρόλους αναλαμβάνουν οι αμόρφωτοι , όχι οι μορφωμένοι.

    Κάτι ακόμα. Σήμερα υπάρχουν δισεκατομμύρια ανθρώπων που ζούν στη απόλυτη φτώχεια. Αν, λέω αν, αυτοί ξεσηκωθούν, καλό θα είναι να πάμε κάπου να κρυφτούμε! Ειδικά εμείς οι γυναίκες που πληρώνουμε πάντα τη νύφη.

    AntwortenLöschen
  11. Απλά θα ήθελα να επισημάνω ότι φυσικά το να λες ότι μια φυλή είναι ανώτερη από μια άλλη είναι φασισμός πρώτου μεγέθους, αλλά δεν είναι το ίδιο το να λες ότι "όλες οι κουλτούρες είναι το ίδιο" και έχουν την ίδια αξία για τον ανθρώπινο πολιτισμό.
    Η λεγόμενη, π.χ., "κουλτούρα της βίας" (του προληπτικού πολέμου, των βίαιων εκδημοκρατισμών, της εξαγωγής της βίας στην υφήλιο) δεν είναι δυνατό να εξισωθεί για παράδειγμα με τη κλασική "Ανθρωπιστική Παιδεία", την παιδεία που στηρίζεται στο Διαφωτισμό, στον Ουμανισμό, στην κριτική καλλιέργεια κτλ.
    Από το φόβο μη μας πει κάποιος "φασίστες" δεν είναι δυνατόν να "ισοπεδώνουμε" όλες τις μορφές παιδείας και κουλτούρας. Αυτά κρίνονται και ιεραρχούνται εκ του αποτελέσματός τους και δεν σημαίνει για παράδειγμα ότι αν τώρα καταδικάζουμε το σύγχρονο αγγλοσαξονικό τρόπο ζωής (του φαστ φουντ, της κατευθυνόμενης γνώσης, του "Αμερικάνικου ονείρου", της εξαγωγής βίας και του επιθετικού στρατιωτικού οικονομισμού) που μάλιστα προωθείται από την υπερεθνική οικονομική ελίτ ότι είμαστε "ρατσιστές" ή "φασίστες"! Κρίνουμε ένα πολιτικό σύστημα εις βάθος (διότι η "κουλτούρα" έχει άμεση σχέση με την πολιτική και την παιδεία) και προσπαθούμε να αναχαιτίσουμε την επέκταση του και σε άλλα έθνη.
    Το να πούμε λοιπόν ότι αυτό το σύστημα "κουλτούρας" το οποίο έτυχε να έχει εδραιωθεί σε Δυτικές χώρες είναι κατώτερο υπό όρους αποτελεσμάτων στην Υφήλιο από ένα άλλο, πιο δημοκρατικό, πιο φιλελεύθερο, δεν είναι φασισμός αλλά πολιτική κριτική. Από την άλλη το να πούμε ότι εξ ορισμού ένας Αμερικανός είναι "βλάκας" ή ένας Αλβανός είναι από "κακή φάρα" είναι ρατσισμός και μάλιστα ο πιο βλακώδης ρατσισμός του "Ελληνάρα".
    Απλά έχω την αίσθηση ότι ο Ζουράρις φλερτάρει έντονα με την ιδέα της "ανωτερότητας" των Ελλήνων και αυτό είναι που με ανησυχεί.

    AntwortenLöschen
  12. καλώς τον Iconik,
    Σηκώνει πολύ συζήτηση το θέμα κουλτούρα και πολιτισμός
    Για μένα το καλλίτερο ανάγνωσμα γι αυτό είναι η "γραμματική των πολιτισμών" του Μπρωντέλ.
    Το συνιστώ με κλειστά μάτια.
    Εκείνο που θα ήθελα να πώ, είναι ότι η σημερινή Αμερική, δεν παράγει κανένα είδος πολιτισμού. Δεν είναι νέα Αθήνα, ούτε νέα Βαγδάτη ούτε νέα Ρώμη. Είναι η υποκουλτούρα του φαστ φούντ και των υπολοίπων. Είναι οι νέοι Βάνδαλοι, οι οποίοι κατέστρεφαν για να καταστρέφουν, αφήνοντας από όπου πέρναγαν γυαλιά – καρφιά. Αυτό έκαναν στην Νέα Γη που κατέκτησαν με άφατη βία, (80 εκατομμύρια ινδιάνους ξεκλήρισαν), αυτό έκαναν στο Βιετνάμ, αυτό κάνουν σήμερα στο Ιράκ.

    Όσο για τον Ζ., απλώς λέω, ότι είναι εκνευριστικός ο τρόπος που μιλάει, αλλά έχει πολύ δίκιο με τη ιδεολογία του ευρωλιγούρη. Πάρα πολύ δίκιο.

    Κάτι ακόμα, Όταν ένας πολιτισμός επικρατεί για πολλά – πολλά χρόνια, δεν είναι ένα τυχαίο γεγονός. Κάτι σημαίνει για αυτόν τον κυρίαρχο πολιτισμό. Εμείς οι Έλληνες είχαμε την ευτυχία να δημιουργήσουμε έναν τέτοιο πολιτισμό.
    «Οι Έλληνες άνοιξαν ένα τραπεζικό λογαριασμό, από τον οποίο όλη η Ευρώπη και μέσω αυτής όλος ο κόσμος, δεν σταμάτησαν μέχρι σήμερα να δανείζονται», γράφει ο J.M. Roberts, δεν καταλαβαίνω, γιατί δεν πρέπει να νοιώθουμε ωραία, για όλα αυτά που κάναμε.

    AntwortenLöschen
  13. Συμφωνώ σε γενικές γραμμές αν και νομίζω ότι η κουλτούρα του νεοέλληνα ή η κουλτούρα του Έλληνα του '60 δεν μπορεί να συγκριθεί με την κουλτούρα του αρχαίου Έλληνα για πολλούς λόγους (φερ'ειπείν οι γυναίκες δεν είχαν συνήθως δικαιώματα στη μόρφωση). Είναι πράγματι, πάντως, τεράστια η συμβολή των αρχαίων Ελλήνων στα γράμματα και τον πολιτισμό και ακόμα πιο σημαντικό το ότι ο Διαφωτισμός και τα ρεύματα της Γαλλικής Επανάστασης ή της ταξικής εξέγερσης βασίστηκαν στον ουμανισμό της κλασικής παιδείας αυτού του πολιτισμού.
    Όμως, πέρα από τις δεξιές φανφάρες της "ανωτερότητας μας" (δηλαδή της πνευματικής ανωτερότητας των αρχαίων Ελλήνων), πόση από την ανθρωπιστική-κλασική παιδεία κατέχει σε βάθος ο σύγχρονος Έλληνας; Θα έλεγα ελάχιστη...
    Και, συνεπώς, καθώς δεν έχουμε το ίδιο επίπεδο κουλτούρας (και αναζήτησης της αλήθειας, της κριτικής σκέψης) με τους αρχαίους Έλληνες, μπορούμε να πούμε ότι ο πολιτισμός μας είναι ισάξιος πνευματικά; Όχι, και αυτό δεν είναι φασισμός απέναντι στους νεοέλληνες, είναι η πραγματικότητα... Πάντως, είναι μεγάλη συζήτηση πράγματι. Θα το έχω υπόψη μου το βιβλίο του Μποντρέλ, ευχαριστώ για τη σύσταση.

    AntwortenLöschen
  14. Iconiko,
    Την ιστορία την κοιτάμε πάντα με ιστορικά γυαλια, ποτε με τα σημερινά.
    Αν ρίξεις μια ματιά στη σελίδα μου, θα καταλάβεις, ότι εχω άποψη για τον γυναικείο λόγο και θα έπρεπε να με εξοργίζει η αρχαιοελληνική κουλτούρα σ αυτό το θέμα.
    Αλλά θα έκανα μία τεράστεια αφαίρεση.
    Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει κανείς, ότι η Αναγέννηση είναι στην ουσία επιστροφή στο ελληνικό πολιτισμό. Πρώτα στη Σπάρτη και μετά στην Αθήνα. Πάλι θα αναφέρω γάλλο ιστορικό. Γυναίκα αυτή τη φορά. Την Μοσσέ.
    Αναρωτιέσαι, αν ο Έλληνας της αρχαιότητας έχει κατι κοινό με τον σημερινό νεοέλληνα της τηλεόρασης. Προφανώς καμμία.
    Αλλά ποιος λαός είναι πια κοντά στις ρίζες του;
    Η αμερικάνικη υποκουλτούρα έχει σαρρώσει τα πάντα.
    Όμως ένα σεντόνι είναι μόνο. Όταν θα το σύρουν μακρυά οι άνεμοι της συμφοράς και της νέας Αναγγένησης, από κάτω η παλιά μας κουλτούρα θα ξαναζωντανέψει. Σαν το Φοίνικα.
    Γι αυτό και μόνο γι αυτό, καλό είναι να την γνωρίσουμε και να την κατανοήσουμε. Με τα ιστορικά γυαλιά βέβαια.
    Και επειδή η ιστορία επαναλαβάνεται, αλλά σ ένα ανώτερο επίπεδο, η Δημοκρατία του Περικλή, αναβαθμισμένη με παρούσες και τις γυναίκες σε πλήρη ισοτιμία, και χωρίς σκλάβους (αφού το ρόλο του σκλάβου θα τον έχουν αναλάβει οι μηχανές), μπορεί μια μέρα να ξαναβασιλέψει, εκτός και αν έχει βασιλέψει για πάντα.

    AntwortenLöschen
  15. Αποκωδικοποίηση....: ψυχής, σιωπής, θρησκειών, μυθολογιών,....
    Σχηματοποίηση λόγου, θεογονία, κοσμογονία,....
    URL : www.siopi.gr
    Γεια.....

    AntwortenLöschen
  16. ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

    Το βιβλιοπωλείο «χωρίς όνομα» σας προσκαλεί στην συζήτηση με θέμα «η ελληνοτροπία στην θεωρητική σκέψη του Ελύτη», με τον Κώστα Ζουράρι.
    Στην ομήγυρη θα διανεμηθούν αποσπάσματα των έργων του Ελύτη, για την από κοινού μελέτη.
    Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 15 Μαρτίου, στις 7.15 το απόγευμα στο πνευματικό κέντρο του Ι.Ν. Φανερωμένης Χολαργού.

    «…Καπεταναίοι αγέλαστοι με το καφαλοπάνι, και παπάδες θεριά, λοχίες του 97 ή του 12, μπαλτζήδες βλοσυροί πάνου απ΄ τον ώμο σείωντας το πελέκι, απελάτες και σκουταροφόροι με το αίμα επάνω τους ακόμη Βουργάρων και Τουρκών. Όλοι μαζί, δίχως μιλιά, χρόνους αμέτρητους αγχομαχώντας πλάι πλάι… για τα μέρη όπου δεν έχει καθημερινές και σκόλες...»

    Για οποιαδήποτε πληροφορία επικοινωνήστε στο τηλέφωνο 210-6546742.
    βιβλιοπωλείο «χωρίς όνομα»
    Φανερωμένης 8, Χολαργός
    Ε΄στάση Χολαργού στη λ. Μεσογείων
    Ηλεκτρ.διεύθ. nonamebk@acci.gr ή ενημερωθείτε μέσω του διαδικτύου στην ηλεκτρονική σελίδα http://papaleonidasdimitris.wordpress.com

    AntwortenLöschen
  17. Καλησπέρα.
    Ἐπειδὴ ἡ περὶ Ζουράρι βαλίτσα πάει μακριὰ κι ἔχει φτάσει μεσοπέλαγα, προτείνω:

    (α) σὲ ὅσους ἔχουν ἀπορίες, αὐτὴν ἐδῶ τὴν βιντεο-συνέντευξή του ὅπου ἀπαντάει, χαρίεις, σὲ ὅλες: http://foit.antifono.gr/?p=146

    (β) σὲ ὅσους τὸν ἀπορρίπτουν μετὰ βδελυγμίας: ξυδάκι.

    AntwortenLöschen

καλημέρα και καλά σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...