Freitag, 9. Oktober 2009

Με αροπλάνα και βαπόρια

Με βαπόρια και φορτηγά από Βορά προς Νότο και από Ανατολή προς Δύση μετακινούνται άσκοπα χιλιάδες τόνοι τροφές καθημερινά, με μόνη αιτιολογία την εκπλήρωση της διαταγής και επιταγής του ελεύθερου εμπορίου, του ανταγωνισμού και της κονόμας.


Μπορεί και ο πιο κουτός άνθρωπος πάνω σ αυτή τη γη να καταλάβει το μέγεθος της σπατάλης σε ενέργεια, την επιβάρυνση του κλίματος, την αύξηση των ρύπων σε ξηρά, θάλασσα και αέρα, λόγω άσκοπων πολλαπλών μεταφορών όλων ανεξαιρέτως των τροφών που καταλήγουν στο καθημερινό μας τραπέζι, αλλα οι ισχυροί αυτού του κόσμου στα παλιά τους τα παπούτσια.
Πουλάμε λάδι στην Ιταλία, αλλα αγοράζουμε κιόλας. Πορτοκάλια από το Ισραήλ ταξιδεύουν προς την Ελλάδα και αντιστρόφως. Σκόρδα έρχονται απο την Κίνα στην Ευρώπη, αλλα όχι αντιστρόφως, γιατι οι κινέζοι είναι πιο έξυπνοι απο μας.

Αυτός ο οργασμός της μετακίνησης πρώτων υλών και τροφών από της μια άκρη του πλανήτη στην άλλη, ξεκινάει σίγουρα από την πολύ βαθειά αρχαιότητα, αλλά τότε όχι μόνο οι μετακινήσεις ήταν είτε με πλοία που κινούντο με τον άνεμο, άρα δεν εξέπεμπαν ρύπους, είτε με καμήλες που έκαιγαν οικολογικά καύσιμα, αλλά και τα μεταφερόμενα προϊόντα ήταν περιορισμένα και σε είδη και σε ποσότητα.
Το μέγεθος των σημερινών μετακινήσεων είναι αδιανόητο.
Για να προβληματιστούμε σ αυτήν την έσχατη βαρβαρότητα θα πάμε για φαγητό σε κάποιο παραλιακό ρεστοράν. Θα πάω μόνη μου, για να έχουμε ένα δείγμα της μονάδας!
Ας ξεκινήσουμε από την εμφάνιση:

Θα φορέσω το φουστανάκι, που αγόρασα πέρυσι από τις Βρυξέλες που ήταν από το Παρίσι: 2.311 km
Έβαλε και κρύο, θα πάρω και την γούνα μου, που κατασκευάστηκε σχετικά κοντά μας, στην Καστοριά, θα φορέσω τα "παπούτσια από τον τόπο σου και ας ειν και μπαλωμένα" τα γυαλιά από την Ιταλία, το κολιέ μου με πετράδια από το νησί της Καραϊβικής και ας σταματήσουμε εδώ γιατί με ζαλίζουν τα χιλιόμετρα. Εξ άλλου θα μετρήσω μόνο τα χιλιόμετρα που διανύουν οι μπουκιές μας, πριν καταλήξουν στο στόμα μας.

Πάμε λοιπόν που είπε και ο μεγάλος!!

Διάλεξα ενα πολύ απλό μενού. Γαρίδες με αβοκάντο για πρώτο, φιλέτο για δεύτερο με σαλάτα ρόκα και γιαούρτι με ψημένο κυδώνι για επιδόρπιο. Για ποτό επέλλεξα ενα φτηνό κρασάκι απο Ν. Αφρική

1.Κρασί από Ν. Αφρική: 7.834 km.
2.Γαρίδες με αβοκάντο: 21.623 km. για τις γαρίδες, οι οποίες ψαρεύονται στην Β. θάλασσα στέλνονται για αποφλοίωση στην Ταϋλάνδη και επιστρέφουν στην Μ. Βρετανία και 7834 km για το Αβοκάτο της Ν. Αφρικής, ενώ αν πάρουμε αβοκάντο από την Κρήτη, έχουμε μόνο 300 km
3.Σαλάτα ρόκα από την Αττική, αλλά με παρμεζάνα από Ιταλία και ρόδια από Λεωνίδιο: 900
4.Τι – μπον στέϊκ από Ολανδία : 2215
5.Πιπέρι από Νεπάλ: 5645
6.Γιαούρτι με κυδώνι ψητό: Γάλα από Ολλανδία, κεσεδάκια από την Αττική, Κυδώνια από Ερμιόνη: 2300
Φτάσαμε λοιπόν αισίως στα 48.651 ή 41.117 χιλιόμετρα αν το αβοκάντο είναι κρητικής παραγωγής.
Ιλιγγιώδη νούμερα!! οι αριθμοί σου παίρνουν το μυαλό. Διαβάστε τι γράφει ο Λατούς:


Η παγκοσμιοποίηση ώθησε σε παροξυσμό αυτή τη λογική της σφαγής. Ηδη εδώ και μερικά χρόνια τα καταναλωτικά αγαθά ενσωματώνουν, κατά μέσο όρο, όχι λιγότερο από 5000 χιλιόμετρα μεταφοράς.
«κατά μέσον όρο σύμφωνα με τον Bill McKibben, « οι μπουκιές ενός δείπνου ταξίδεψαν 2.400 χιλιόμετρα πριν φτάσουν στα χείλη μας» Δεδομένου του γεγονότος ότι τα γιαούρτια ενσωματώνουν 3.000 χιλιόμετρα ο αριθμός αυτός πρέπει να έχει ξεπεραστεί. Υπολόγισαν, επίσης , ότι ένα κουπάκι γιαούρτι φράουλα των 125 γραμμαρίων το οποίο πουλήθηκε στην Στουτγάρδη το 1999 διέσχισε 9.115 χιλιόμετρα, εάν προσθέσουμε τη διαδρομή του γάλατος, των φραουλών που καλλιεργήθηκαν στην Πολωνία του αλουμινίου για την ετικέτα, την απόσταση προκειμένου να διανεμηθεί το προϊόν κλπ.

11 Kommentare:

  1. Όλα έχουν να κάνουν με τα κυρίαρχα πρότυπα, το εξής ένα: την υπερκατανάλωση. Όταν η ευτυχία έχει εξισωθεί με την υλική ευμάρεια και όταν η αυτοσυγκράτηση και η αυτοκυριαρχία (δηλαδή, το να ζει κανείς λιτά ή με τα απαραίτητα) θεωρούνται ενδείξεις μιζέριας, δεν είναι παράξενο το ότι έχει επιβληθεί η άκριτη αδηφαγία.
    Ως εκ τούτου, θα έχουμε την κατάληξη που μας αξίζει: θα πνιγούμε στα ίδια μας τα πεεριττώματα...

    AntwortenLöschen
  2. http://www.elpais.com/vineta/?d_date=20091012&autor=Ram%F3n&anchor=elpporopivin&xref=20091012elpepuvin_2&type=Tes&k=Ramon

    AntwortenLöschen
  3. κι' ένα παλιό σχετικό (με συμμετοχή σου :-) )

    AntwortenLöschen
  4. @ με θαμπώσατε με τα σχόλια σας, όλοι!

    Καταδεικνύουν, πόσο τελικά μια ομάδα ανθρώπων έχει καταλάβει που βαδίζουμε.

    Ας ελπίσουμε να γίνε κάτι πρίν την επόμενη μέρα!

    Θα συμπληρώσω την ανάρτηση με το καρτούν της El Pais, απο το σχόλιο του Ab irato

    Επίσης αντιγράφω μια παλιά ανάρτηση, του 2007, του "Greg" με το ίδιο περιεχόμενο:


    Πόσο πετρέλαιο σπαταλάμε για ένα μπουκάλι κέτσαπ;

    Tο οικολογικό πρόβλημα αντιμετωπίζεται από τον μέσο άνθρωπο με αφελή... και ρομαντικό τρόπο. Σπάνια θα βρείς κάποιον να τονίσει πώς η παγκοσμιοποίηση και η διακίνηση αγαθών και ανθρώπων (προς όφελος "τάχα μου" του καταναλωτή, τρομάρα μας...) επιβαρύνει απίστευτα το περιβάλλον.



    Η οικολογική συνείδηση απαιτεί μεταστροφή στην συμπεριφορά και στην παραγωγή, προφανώς με κόστος(!) άρα και στην πολιτική θεώρηση των πραγμάτων ΣΥΝΟΛΙΚΑ! Ιδού μερικά στοιχεία που χαραχτηρίζουν την εποχή μας...

    Μια μελέτη του Σουηδικού Ινστιτούτου Τροφίμων και Βιοτεχνολογίας που αναλύει σχεδόν ό,τι χρειάζεται για να παραχθεί ένα μπουκάλι κέτσαπ.

    Του Dan Box
    Μετάφραση: η αφεντομουτσουνάρα μου



    - δείτε επόμενο σχόλιο

    AntwortenLöschen
  5. - Οι τομάτες καλλιεργούνται στην Ιταλία με την χρήση λιπασμάτων και ζιζανιοκτόνων, η παραγωγή των οποίων βασίζεται σε παράγωγα του πετρελαίου.
    - Όλες οι μηχανές που χρησιμοποιούνται στο χωράφι αλλά και η μεταφορά του προϊόντος στη βιομηχανία, στηρίζονται στο πετρέλαιο.
    - Η πολτοποίηση της τομάτας, γίνεται με χρήση ηλεκτρομηχανών, οι οποίες παίρνουν ενέργεια από εργοστάσια που παράγουν ηλεκτρισμό με καύση λιθάνθρακα ή αργού πετρελαίου.
    - Για την συσκευασία του παραχθέντος πολτού χρησιμοποιούνται σακούλες που έχουν παραχθεί στην Ολλανδία από επεξεργασμένα προϊόντα πετρελαίου και έχουν μεταφερθεί στην Ιταλία με μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούν πετρέλαιο.
    - Στη συνέχεια οι σακούλες τοποθετούνται σε σιδερένια βαρέλια (που η κατασκευή τους απαιτεί πετρέλαιο), τα οποία μεταφέρονται βόρεια στην Σουηδία.
    - Εκεί ο πολτός αναμιγνύεται με άλλα συστατικά (των οποίων η προέλευση δεν συμπεριλήφθηκε στην ανάλυση, πλην όμως ενισχύουν την σχέση με το πετρέλαιο).
    - Το έτοιμο πλέον κέτσαπ μεταφέρεται στα πλαστικά μπουκάλια. Αυτά παράγονται είτε στο ΗΒ ή στη Σουηδία από προϊόντα (πέντε διαφορετικοί τύποι πλαστικού και κόλλας με βάση το πετρέλαιο) τα οποία έχουν μεταφερθεί από την Ιαπωνία, Ιταλία, Βέλγιο, ΗΠΑ και Δανία.

    AntwortenLöschen
  6. Αν αγοράσετε ένα καλάθι φρούτα από ένα σούπερμάρκετ του ΗΒ, μόνο το 5% αυτών έχει καλλιεργηθεί στο ΗΒ. Η αξία των εισαγομένων τροφίμων και ποτών στο ΗΒ το 1999 υπερέβαινε τα 17 δισεκατομμύρια λίρες και απαιτήθηκε να διανύσουν αποστάσεις αυξημένες κατά 50% για να φτάσουν στο πιάτο μας συγκριτικά με 20 χρόνια πριν. Οι εισαγωγές αυτές απαιτούν 1,6 δισεκατομμύρια λίτρα καυσίμου, που απελευθερώνουν στην ατμόσφαιρα 4,1 εκατομμύρια τόνων διοξειδίου του άνθρακα. Πάνω από τα τρία τέταρτα των βιολογικών προϊόντων που πωλούνται στο ΗΒ είναι εισαγόμενα, ενώ μόλις το 2% των Βρετανικών χωραφιών χρησιμοποιούνται για βιολογικές καλλιέργειες. Για μια θερμίδα περικλειόμενη στο καρότο που θα μεταφερθεί από την Ν. Αφρική στο UΚ, απαιτούνται 66 αντίστοιχες μονάδες ενέργειας σε καύσιμα αεροπλάνου. Για το μαρούλι από τις ΗΠΑ τα πράγματα είναι χειρότερα. Για κάθε θερμίδα απαιτούνται 127 θερμίδες πετρελαίου. Τώρα αν υπολογίσετε το πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στην παραγωγή, στην επεξεργασία και συσκευασία, θα παρατηρήσετε ότι για κάθε θερμίδα που ξοδεύεται για την καλλιέργεια κάποιου τροφίμου, απαιτούνται πέντε επιπλέον για την επεξεργασία, συσκευασία και διανομή.

    Ο κύκλος της διατροφής είναι υπεύθυνος για το ένα έκτο της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στο ΗΒ. Περίπου το ένα τέταρτο της ποσότητας αυτής χρησιμοποιούνται στην γεωργική παραγωγή και στα λιπάσματα, η μισή στην επεξεργασία και διανομή, ενώ το υπολοιπόμενο ένα τέταρτο στο σπίτι για την συντήρηση και το μαγείρεμα.


    ...ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ;

    Στις ΗΠΑ, η γεωργία είναι άμεσα υπεύθυνη για περισσότερο από το 10% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας. Πλέον του ισοδυνάμου των 400 γαλονιών [σ.μ. περίπου 1600 λίτρα] πετρελαίου, ξοδεύονται για να ταΐσουν τον μέσο Αμερικανό κάθε χρόνο. Περίπου ένα τρίτο αυτής της ποσότητας αφορά την παραγωγή λιπασμάτων, το 20% την λειτουργία των μηχανημάτων, το 16% τη μεταφορά, το 13% την άρδευση, το 8% την ζωική παραγωγή (μη συμπεριλαμβανομένων των ζωοτροφών) και 5% την παραγωγή ζιζανιοκτόνων. Δεν έχει συνυπολογισθεί η απαιτούμενη ενέργεια για την συσκευασία (σ.μ. η οποία είναι δεκαπλάσιου όγκου στις ΗΠΑ συγκριτικά με τον υπόλοιπο κόσμο), συντήρηση σε ψυγεία, μεταφορά στα σημεία πώλησης ή το μαγείρεμα.

    Η μεταφορά του συνόλου σχεδόν των τροφίμων παγκοσμίως γίνεται με φορτηγά, αν και η μέθοδος είναι 10 φορές πιο ενεργοβόρα από την χρησιμοποίηση τραίνων ή πλοίων. Οι αερομεταφορές μάλιστα που είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μέθοδος στο σύστημα διατροφής, απαιτούν 60 φορές περισσότερη ενέργεια από αυτή δια θαλάσσης.

    Η ετήσια ποσότητα ζιζανιοκτόνων (παραγώγων πετρελαίου) που χρησιμοποιούνται παγκόσμια είναι περίπου 2,5 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι, από τους οποίους 0,6 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι χρησιμοποιούνται στην Β. Αμερική. Από το 1945, η χρήση ζιζανιοκτόνων στις ΗΠΑ έχει 33-πλασιασθεί(!), παρ’ ότι η σοδιά της χώρα διαρκώς μειώνεται μια και τα ζιζάνια γίνονται όλο και πιο ανθεκτικά!

    Τα επεξεργασμένα προϊόντα καλύπτουν το 75% της συνολικής αξίας των πωλήσεων τροφίμων παγκοσμίως. Το ενεργειακό κόστος που περικλείεται είναι κολοσσιαίο – ένα κουτί δημητριακών απαιτεί πλέον των 7,000 χιλιοθερμίδων για να παραχθεί, ενώ προσφέρει μόνο 1,100 χιλιοθερμίδες σε διατροφική ενέργεια.

    Παράλληλα, καθώς εξαντλούνται τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου, η βιομηχανική γεωργία έχει ξεριζώσει την καρδιά των κοινωνιών της υπαίθρου, δεδομένου ότι ενώ το 75% του Ευρωπαϊκού πληθυσμού απασχολείτο στην γεωργία μετά την βιομηχανική επανάσταση, τώρα είναι λιγότερο από 10%. Στις ΗΠΑ είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα – μόλις 2% του πληθυσμού απασχολούνται στην γεωργία.

    AntwortenLöschen
  7. Λες να υπάρχουν αντίστοιχα στοιχεία με εκείνα του ΗΒ για την Ελλάδα, θα είχε πολύ ενδιαφέρον να δούμε αν και παραμένουμε η πιο γεωργική χώρα στο κατά κεφαλή ΑΕΠ(νομίζω πάνω και απο την Γαλία) τελικά από που προέρχονται τα τρόφιμα που καταναλώνουμε. Έχω την υποψία ότι το ελληνικό γάλα εξάγεται και πουλιέται ακροβότερα ενώ εισάγουμε φθηνότερο γάλα απο τις βαλκανικές χώρες φθηνότερα ... (το αναφέρω όμως με ισχυρές επιφυλάξεις)

    AntwortenLöschen
  8. Δες και την συζήτηση στις Ανιχνεύσεις για την Πράσινη οικονομία

    AntwortenLöschen
  9. @ mirage,

    δύσκολα μου βάζεις.

    πάω στις ανιχνεύσεις

    AntwortenLöschen
  10. Dieser Kommentar wurde vom Autor entfernt.

    AntwortenLöschen
  11. ΝΑ ΕΠΕΜΒΕΙ ΑΜΕΣΑ ΤΟ ΕΣΡ “ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΣΟΥ”

    Σε μια χώρα με ανύπαρκτη κοινωνική πολιτική,
    Σε μια χώρα όπου οι πολύτεκνοι δεν προστατεύονται,
    Σε μια χώρα όπου οι μητέρες δεν δικαιούνται καν επιδόματα για την ανατροφή των παιδιών τους,
    Σε μια χώρα όπου οι μισθοί είναι οι χαμηλότεροι στην Ευρώπη,
    Σε μια χώρα όπου η ακρίβεια ξεπερνά τους ευρωπαίους εταίρους της,
    Σε μια χώρα πρωταθλήτρια της διαφθοράς,
    Σε μια χώρα όπου ο ένας στους 5 νέους είναι άνεργος,
    Σε μια χώρα όπου μία στις 7 γυναίκες είναι άνεργη
    Σε μια χώρα όπου καθημερινά απολύονται μεσήλικες,
    Σε μία χώρα όπου 78χρονοι σκοτώνονται σε εργατικά ατυχήματα,
    Σε μια χώρα όπου μισθωτοί και συνταξιούχοι καταβάλλουν το 80% των φόρων φυσικών προσώπων
    Σε μία χώρα όπου η μέση δαπάνη για την υγεία και το σχολείο των παιδιών απαιτεί μισό βασικό μισθό,
    Σε μια χώρα όπου “αν δεν καταναλώνεις, δεν υπάρχεις”,
    Σε μα χώρα που στην πραγματικότητα δεν είναι χώρα,
    Σε μια χώρα όπου για να ζεις με αξιοπρέπεια δεν έχεις άλλη επιλογή από το να χρεώνεσαι,

    Σε αυτήν ακριβώς τη χώρα, έρχεται μια ΑΙΣΧΡΗ σειρά στον ALPHA, το «Για λογαριασμό σου», για να μας μαλώσει… για να μας πει σπάταλους και ανεύθυνους…
    Μια σειρά η οποία φροντίζει να “εκπαιδεύσει” τους δανειολήπτες διδάσκοντάς τους… “φερεγγυότητα” μην τυχόν και μειωθούν τα υπερκέρδη των τραπεζών.
    Μια σειρά η οποία εκμεταλλεύεται χωρίς ηθικές αναστολές το αίσθημα ανασφάλειας που πλήττει εκατομμύρια νοικοκυριά.

    Ντροπή!

    Θα πρέπει να επέμβει άμεσα το ΕΣΡ.

    Έλεος πια…

    AntwortenLöschen

καλημέρα και καλά σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...