Mittwoch, 6. August 2008

Χιροσίμα - Ναγκασάκι

Το μικρό παιδί – The little boy.
Ένα τέτοιο ονοματάκι δόθηκε στο πακέτο που φορτώθηκε στο αεροπλάνο Enola Gay και πέταξε μερικές χιλιάδες μίλια μακριά από τις ακτές της Αμερικής, στην Χιροσίμα στις 6/8/1945 και ενώ ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος είχε λήξει.
Αυτό το μικρό παιδί φόνευσε από την στιγμή που η ανεξέλικτη αλυσωτή αντίδραση μετέτρεψε ένα μικρό ποσό μάζας σε ενέργεια, σύμφωνα με τον τύπο

E= mc2 (όπου Ε: ενέργεια, υπό μορφή θερμότητας και θανατηφόρας ακτινοβολίας που παραμένει ενεργή μερικές εκατοντάδες χρόνια μετά την έκρηξη, m: η διασπώμενη μάζα
c: η ταχύτητα του φωτός, 300.000 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο).

90.000 άτομα ακαριαία, άλλα 110.000 τις επόμενες ημέρες και άλλα 40.000 τα επόμενα χρόνια.

Το ερώτημα που πέφτει βαριά στο τραπέζι της ανθρωπότητας είναι ο ρόλος που έπαιξαν οι τόσο μεγάλοι επιστήμονες και ήταν όντως πολύ μεγάλοι, όταν άνοιγαν ένα τέτοιο παράθυρο στο κόσμο του ολέθρου.
Για μένα, είναι ένοχοι ενός εγκλήματος, που παρόμοιο δεν απαντιέται σε καμιά άλλη κοινωνία και σε καμία άλλη εποχή!
Καμία καταδίκη τους δεν είναι ικανή να γυρίσει πίσω το ρολόι της γης!

Ένας από τους πρωταγωνιστές αυτού του εγκλήματος, ο Oppenheimer είπε:

"Κάναμε την δουλειά του διάβολου και επιστρέψαμε στις αληθινές μας ασχολίες Ο Οππενχάϊμερ, στα επόμενα χρόνια μετά τη ρήψη των βομβών στην Χιροσίμα και μερικές μέρες αργότερα στο Ναγκασάκι, πέρασε από στρατιωτική δίκη, γιατί καθυστέρησε με διάφορες κωλυσιεργίες την κατασκευή της βόμβας υδρογόνου.

Από τη στιγμή αυτή και μετά, οι δύο τότε αντίπαλες δυνάμεις ΗΠΑ και ΕΣΣΔ θα επιδοθούν σε μια κούρσα εξοπλισμών, που μόνο παντελώς παράφρονες μπορούσαν να σκεφτούν.
Κατά το έτος 1980, το οπλοστάσιο των δύο αυτών χωρών διέθετε σε αποθέματα 10 τόνους ΤΝΤ ανά κάτοικο των χωρών τους και της Ευρώπης συμπεριλαμβανομένης.

Η αδρανοποίηση αυτού του υλικού θα χρειάζονταν μερικούς αιώνες, προγραμματισμένης και αδιάκοπης εργασίας.

Οι σκέψεις για μια τέτοια σωτήρια πράξη, είναι μάλλον όνειρο θερινής νύχτας!
Το πρώτο βίντεο το διάλεξα, παρότι είναι στα γερμανικά, γιατί είναι σεμνό. Η αυθεντικότητα του δεύτερου, με τον Oppenheimer να απολογείται, αμφισβητείται.
Παραταύτα είναι συγκλονιστικός!

21 Kommentare:

  1. Χθες το βράδυ, παρακολούθησα μετά κόπων και βασάνων (λόγω του βομβαρδισμού από διαφημιστικά μηνύματα) ένα σχετικό ντοκιμαντέρ στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ. Για μία ακόμη φορά επιβεβαιώθηκε η θεωρία που λέει ότι "ακόμη και το πλέον στυγερό έγκλημα απαιτεί ένα πρόθυμο θύμα". Ένας ολόκληρος λαός (με ιδιαίτερη, υποτίθεται, παράδοση και κουλτούρα) είχε δεχθεί πως ο αυτοκράτορας Χιροχίτο ήταν θεός και, ως εκ τούτου, του ανήκαν τα πάντα - ακόμη και η ζωή των υπηκόων του. Δεν είναι, λοιπόν, παράξενο το ότι η Ιαπωνία διέθετε έναν πολυάριθμο και αστακοειδώς εξοπλισμένο ιμπεριαλιστικό στρατό - έτοιμο να θυσιαστεί "για την πατρίδα και τον αυτοκράτορα". Επίσης, είδαμε και πώς οι επιζώντες χρησιμοποιήθηκαν (πολλαπλώς) ως πειραματόζωα από αμερικανοϊαπωνικές ομάδες "επιστημόνων". Σε ρεπορτάζ του δρόμου, δε, στην ερώτηση "τι έγινε στις 6 Αυγούστου 1945, η συντριπτική πλειονότητα των νεαρών Ιαπώνων δήλωνε πλήρη άγνοια. Όλα αυτά, στο αποκορύφωμα του shopping, εν μέσω χριστουγεννιάτικων δένδρων και αμερικανόφερτων αγιοβασίληδων...

    AntwortenLöschen
  2. Καλημέρα φίλε @ alterapars,

    Και γω το πήρα πρέφα το έργο, αλλά δεν άντεξα να το δω. Ημουνα τοσο κουρασμένη που με πήρε αμέσως ο ύπνος στον καναπέ.

    Πόσο δίκιο έχεις με αυτά που λες!
    Εμένα με τρομάζει ο δρόμος που έχουν πάρει αυτές οι χώρες της άπω ανατολής.
    Οι κινέζοι και οι ιάπωνες ξεπερνάνε σε βαρβαροτητα ακόμα και τους αμερικάνους. Οι κινέζοι, για την διεξαγωγη των αγώνων έχουν κλεισει σε άσυλο (δλδ φυλλακή) όλους τους μαυρους γύρω απο το Πεκίνο, για να μην τους χαλάει τη μόστρα.
    Οι Ιάπωνες κυνηγούν φάλαινες και σφαγιάζουν με άγριο τρόπο δελφίνια.
    Σαν εργοδότες και οι δύο, αλλά ιδιαίτερα οι κινέζοι, έχουν ξεπεράσει τους εργοδότες του Απαρτχάϊτ και αυτούς της απαρχής του καπιταλισμού. Η συμπεριφορά τους συγκρίνεται με αυτην των ρωμαίων απέναντι των σκλάβων τους.

    AntwortenLöschen
  3. @ange-ta συγχαρητήρια για την ανάρτηση, για να μην ξεχνάμε τα πολύ βασικά.

    Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα του απονευρωμένου από το συναίσθημα λόγου, του εργαλειακού ορθολογισμού και της θεοποίησης της τεχνικής του ανθρώπου.

    Παρόλο που ως ανθρωπότητα φτάσαμε στην άκρη του ηλιακού μας συστήματος δεν καταφέραμε ακόμη να ξεκολλήσουμε από την συναισθηματική ανάπτυξη του επιπέδου ενός μικρού παιδιού που παίζει με τα αληθινά όπλα του.

    AntwortenLöschen
  4. Δεν κατάφερα ούτε εγώ να δω το ντοκυμανταίρ του "ΣΚΑΪ" αλλά πιστεύω ότι όσα αναφέρει ο/η alterapars είναι σωστά. Ένας ολόκληρος λαός όχι μόνο οδηγήθηκε ως πρόβατο επί σφαγή, κατόπιν εντολής του αυτοκράτορά του αλλά έσφαξε και αυτός πολύ κόσμο, ιδίως στην Κορέα και την Κίνα. Υπήρχε ένα ντοκυμανταίρ, που έδειχνε Γιαπωνέζους να θάβουν ζωντανούς ημιθανείς Κινέζους. Στο βιβλίο "ΑΓΡΙΟΚΥΚΝΟΙ" της Γιουνγκ Τσανγκ αναφέρονται περιστατικά αγριότητας των Γιαπωνέζων σε βάρος Κινέζων. Από ένα σημείο και μετά, μάλιστα, στο ίδιο βιβλίο αναφέρονται και οι αγριότητες των Κινέζων σε βάρος των "αντιφρονούντων" της εποχή της Πολιτιστικής Επανάστασης. Στη δε κατεχόμενη Κορέα οι Γιαπωνέζοι είχαν απαγορεύσει στους Κορεάτες να χρησιμοποιούν κορεατικά ονόματα και είναι γνωστή η ιστορία του κορεάτη μαραθωνοδρόμου, που κέρδισε το μαραθώνιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936με ιαπωνικό όνομα.

    AntwortenLöschen
  5. Ένας ολόκληρος λαός (με ιδιαίτερη, υποτίθεται, παράδοση και κουλτούρα) είχε δεχθεί πως ο αυτοκράτορας Χιροχίτο ήταν θεός"

    Δεν υποτίθεται. Ο ιαπωνικός λαός έχει παράδοση και κουλτούρα και σύμφωνα μ' αυτήν, ο μικάδο (αυτοκράτορας) είναι γιος του ήλιου. Έτσι έμαθε να ζει, δεν μπορούμε να τα κρίνουμε όλα με τα δικά μας μέτρα. Όπως άδικα δικάστηκε για εγκλήματα πολέμου, επειδή κακομεταχειριζόταν τους αιχμαλώτους. Για τον Ιάπωνα, ο αιχμάλωτος δεν είναι άνθρωπος, αλλά κατώτερος από ζώο. Είναι ένα σκουπίδι. Ο στρατιώτης σκοτώνεται ή αυτοκτονεί. Δεν αφήνει να τον πιάσουν αιχμάλωτο.

    AntwortenLöschen
  6. @ Greek Rider

    Αυτή είναι η μεγάλη σχιζοφρένεια του ανθρώπου. Συγχύζεται και ωρύεται με τα μικρά και τα δευτερεύοντα και αδιαφορεί για τα σοβαρά και τα μεγάλα. Στο τέλος τα ξεχνάει κιόλας και τρώγεται με το χρηματιστήριο και τη τιμή του πετρελαίου.
    Τα πυρηνικά τα έχουμε ξεχάσει και να δεις που σε λίγο θα μας πλασάρουν και εδω ένα πυρηνικούλι εργοστασιάκι! Θα μας πουν μάλιστα ότι είναι και καθαρή ενέργεια!!!
    Ψυχραιμία, λέω κάθε φορά που τα σκέφτομαι!

    @ περιούσιος

    Πολύ ωραίο βιβλίο οι " οι τρεις ΑΓΡΙΟΚΥΚΝΟΙ" της Γιουνγκ Τσανγκ!
    Το διάβασα σε δύο βράδια! Το χάρισα δεξιά και αριστερά.
    Συγκλονιστική μαρτυρία για την Κίνα!
    Είναι ένα καλό δώρο για τους Μαοϊκούς, αν και πιστεύω, ότι δεν υπάρχουν τέτοια φρούτα σήμερα!

    @ Anonymous,

    Το μέτρο της αξιοπρέπειας του ανθρώπου είναι απόλυτο και δεν μπορεί να θεωρείται σχετικό.
    Η κατασκευή και η ρήψη της ατομικής βόμβας είναι ένα απόλυτο έγκλημα, όμως αυτό δεν απαλλάσσει του Ιάπωνες, από τα δικά τους εγκλήματα στον β πόλεμο και από τα σημερινά τους! Είναι μαζί με τους αμερικάνους εκτός ΚΙΟΤΟ, και η συμπεριφορά τους με τα θαλάσσια θηλαστικά είναι ΒΑΡΒΑΡΗ με ΚΕΦΑΛΑΙΑ!!!!!!!!

    Οι Αιγύπτιοι θεωρούσαν τους βασιληάδες τους εκπρόσωπους των θεών πριν 2500 χρόνια και οι Ιάπωνες είχαν την ίδια άποψη μόλις πριν 50 χρόνια. Αυτό δεν είναι δείγμα χαζομάρας;

    Τέλος πάντων, αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Δεν αναλύουμε την ιαπωνική κοινωνία, αλλά την εγκληματική στάση των επιστημόνων και μάλιστα των καλύτερων του είδους τους!!
    Και για να μην είμαι αγενης, σ ευχαριστώ για τις πληροφορίες που πρόσθεσες!

    AntwortenLöschen
  7. σχετικά με τα ονόματα και την επιβολή ονομάτων που σκοτίζουν την ιστορία την ίδια, αυτό είναι κάτι λυπηρό που γίνεται πολλές φορές και σε πολλούς τόπους, τόσο σε ανθρώπους όσο και σε γή,
    είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ζήτημα.
    για το ναγκασάκι;
    για την ατομική βόμβα;
    για το πισωγύρισμα ολοταχώς της ιστορίας του ανθρώπου;
    τι να πεις...
    θυμάμαι το σαμαράκη που έλεγε ότι ζει με τη λάμψη της χιροσίμας στα μάτια
    θυμάμαι και τον θεόδωρο μονό τον βιολόγο και εξερευνητή της ερήμου, που νήστευε δεν ξέρω πόσες μέρες κάθε φορά που ερχόταν αυτή η επάρατη ενθύμηση της χιροσίμα...
    κι από τότε, τραβάμε όλοι προς το σκοτάδι των εξοπλισμών και κυρίως της βίας...

    AntwortenLöschen
  8. @ ange-ta

    Υπάρχουν και σήμερα μαοϊκοί και γράφουν και διαδίδουν για το μεγαλείο της Πολιτιστικής Επανάστασης. Μάλλον εκεί θα πρέπει να δανείσεις την επόμενη φορά το βιβλίο. Πάντως, εγώ το δάνεισα σε μη μαοϊκή προ τριετίας και ακόμα την περιμένω να μου το επιστρέψει. Μάλλον θα της άρεσε πάρα πολύ!!!

    AntwortenLöschen
  9. Μια συκιά ξέρει να κάνει σύκα, ένας λαγός να τρώει γρασίδι και ο άνθρωπος να κάνει βλακείες και να τις νομίζει εξυπνάδες. Την καλημέρα μου.

    AntwortenLöschen
  10. @ ange-ta

    "Το μέτρο της αξιοπρέπειας του ανθρώπου είναι απόλυτο και δεν μπορεί να θεωρείται σχετικό."

    Ευτυχώς ή δυστυχώς, δεν είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε μία πραγματικότητα. Τίποτε στον κόσμο δεν είναι απόλυτο. Τα πάντα είναι σχετικά. Μην περιχαρακώνεσαι στις δυτικές αξίες σου, απορρίπτοντας την ύπαρξη άλλων, επειδή και μόνο δεν μπορείς να τις καταλάβεις. Το ίδιο δεν μπορούν να καταλάβουν και αυτοί εσένα.

    AntwortenLöschen
  11. Σχετικά με τα σχόλια του "Anonymous":
    Συμφωνώ ότι τα πάντα είναι σχετικά. Κάθε άνθρωπος έχει τα προσωπικά του κριτήρια, τη νοοτροπία του και τις προτεραιότητές του. Ο σχολιασμός (και, γιατί όχι, η απόρριψη) κάποιων ιδεολογιών και στάσεων ζωής δε φανερώνει στενομυαλιά και περιχαράκωση σε συγκεκριμένες αξίες, αλλά επιλογή αξιών και τρόπου ζωής. Ας μη λησμονούμε, επίσης, πως σε ολόκληρη τη φύση ισχύει ένας απαράβατος κανόνας: Ο θάνατός σου η ζωή μου.

    AntwortenLöschen
  12. @ abttha,

    @ ανθάκι μου,
    Εκπληκτικά αυτά που λες!
    Και η σκέψη να νηστεύουμε σε κάθε τέτοια επέτειο με συγκινεί σφόδρα!
    Να νηστεύουμε, να κλεινόμαστε στο σπίτι, να σβήναμε τα φώτα για όλο το 24ωρο, όχι για τρία λεπτά μόνο, να μην ανοίγαμε τιβι, να μην αγοράζαμε τίποτε. Να πάγωνε ο κόσμος!

    @ περιούσιος,

    Τα βιβλία είναι πάντα δανεικά και αγύριστα!

    Τουλάχιστον να διαβάζονται!
    "Το μεγαλείο της Πολιτιστικής Επανάστασης", τι μεγάλη κοροϊδία μα την αλήθεια!!


    @ φίλε Νίκο

    Την καλησπέρα μου! Το μάτι καλά;;;

    @ Anonymous

    Μπορεί να μην είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε την πραγματικότητα, αλλά είναι στο χέρι μας να την ψάχνουμε.
    Όταν ο Μαο πήρε την εξουσία, όπως την πήρε, είναι μια άλλη ιστορία, απαγόρευσε το πνίξιμο των νεογνών! Βλέπεις κάποιες αξίες είναι πανανθρώπινες, δεν πρέπει να τις πετάμε χάριν της «διαφορετικότητας».
    Αυτή θα ήταν μια ανοχή της αδιαλλαξίας, όπως έχει καταλήξει να κάνουμε με το Ισλάμ!
    Δεν περιχαρακώνομαι πίσω από τις αξίες της Δύσης, κυρίως γιατί ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ, ότι η Δύση έχει άλλες αξίες πλην τις χρηματιστηριακές!

    @ φίλε μου alterapars,

    Όταν εμείς οι άνθρωποι λέμε αυτή τη ρήση « Ο θάνατος σου είναι η ζωή μου», εννοούμε κάτι κακό, κάτι κτηνώδες. Μια ηθική για τους «κατώτερους» οργανισμούς.
    Όμως κατά βάση είναι μια ισορροπία της φύσης, που επιβάλλεται με διαλεκτική λογική εδώ και 4 δις χρόνια, δηλαδή από την εμφάνιση του πρώτου ψήγματος ζωής!
    Να σκοτώνεις για να φας, είναι κάτι άλλο απο το να σκοτώνεις για λεφτά και εξουσία και δύναμη κλπ. κλπ. κλπ.
    Το λιοντάρι και όλα τα ζώα σκοτώνουν για να φάνε. Κανένα ζώο στη φύση δεν σκοτώνει για να σκοτώνει. Μονο ο άνθρωπος!
    Ο άνθρωπος έχει διαστρεβλώσει αυτή την αρχή, για να δικαιολογήσει τα εγκλήματα του!

    Και βέβαια θεωρώ πολύ ωραίο αυτό που λες «Κάθε άνθρωπος έχει τα προσωπικά του κριτήρια, τη νοοτροπία του και τις προτεραιότητές του. Ο σχολιασμός (και, γιατί όχι, η απόρριψη) κάποιων ιδεολογιών και στάσεων ζωής δε φανερώνει στενομυαλιά και περιχαράκωση σε συγκεκριμένες αξίες, αλλά επιλογή αξιών και τρόπου ζωής»
    Αυτη η πρόταση τα λέει όλα!!

    AntwortenLöschen
  13. "Όταν ο Μαο πήρε την εξουσία, όπως την πήρε, είναι μια άλλη ιστορία, απαγόρευσε το πνίξιμο των νεογνών! Βλέπεις κάποιες αξίες είναι πανανθρώπινες, δεν πρέπει να τις πετάμε χάριν της «διαφορετικότητας»."

    Τώρα μάλιστα! Βρήκες πρότυπο σεβασμού των δήθεν "πανανθρώπινων (δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, διότι δεν έχουν τις ίδιες αξίες όλοι οι άνθρωποι, πώς να το κάνουμε;) αξιών". Εκτέλεσε μέσα σε μία και μόνη ημέρα 200.000 εμπόρους και ΧΡΗΣΤΕΣ ναρκωτικών και ήταν ... ποιητής. Έκανε τα πυρηνικά του πειράματα αδιαφορώντας για το πόσοι θα σκοτωθούν και με τι τρόπο, λέγοντας πάντα το χαρακτηριστικό "ένας στους τρεις στον κόσμο είναι Κινέζος"! Πόσοι έχασαν την ζωήν των επί διακυβερνήσεως του "μεγάλου τιμονιέρη"; Για κανέναν άλλον όσο, για τον Μάο, η ανθρώπινη ζωή δεν είχε απολύτως καμμία αξία και μέτραγε τους Κινέζους και όχι μόνο σαν απλά νούμερα. Κι εσύ λες για ... "νεογνά"; Εγώ δεν πετάω τίποτε "χάριν της διαφορετικότητας". Απλώς διαπιστώσεις κάνω.

    AntwortenLöschen
  14. Kapoia pragmata einai pano kai pera apo politiki... Egglimata san auta den xoroun exigiseis apo kanenan..
    TO sou to ekane giati kai esy ekanes auto einai pera os pera ypokrisia...
    Pote xana....Mono auto..
    Kalo vrady...

    AntwortenLöschen
  15. "Το μέτρο της αξιοπρέπειας του ανθρώπου είναι απόλυτο και δεν μπορεί να θεωρείται σχετικό."

    να μιά κουβέντα !

    ενω στο βάθος, βάθος, καταννοώ
    αυτό που λέει ο ανώνυμος,
    έχω να πω ότι
    ο πλανήτης ΓΗ είναι πολύ μικρός...
    κάποιες αληθινά ανθρώπινες αξίες
    μπορούν να κάνουν το γύρω του.
    να τον ζώσουνε !

    ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ !
    Να διατηρήσουμε τη μνήμη.

    AntwortenLöschen
  16. @ Ανώνυμε,

    καλά είναι τα περί σχετικότητας, αλλά είναι λάθος αντιμετώπιση.

    Βλέπουμε με σχετική "ανοχή" τις αρχαίες κοινωνίες, όσο αφορα την σκλαβιά, αλλά δεν παύουμε να τις θεωρούμε απάνθρωπες και βάρβαρες.
    Το ίδιο βάρβαρη και άγρια είναι η επόμενη εποχή, δηλαδη της φεουδαρχίας και ακομα χειρότερη η μεθεπόμενη.
    Αλοίμονο, αν πούμε η εκμετάλευση ανθρώπου απο άνθρωπο είναι χαρακτηριστικό μιας κουλτούρας, και τότε άστο να γίνεται, γιατι όλα είναι σχετικά.

    Σου έφερα το παράδειγμα του κινεζικού νόμου, για να καταλάβεις, ότι οι κινέζοι έπνιγαν τα παιδιά τους.

    Τωρα τα περί μεγάλου τιμονιέρη τα λες σε λάθος αυτιά.

    Ούτε ο μεγάλος τιμονιέρης είναι της αποδοχής μου και "ανοχής" μου, ούτε ο φύρερ, ούτε ο πατερούλης, ούτε ο μεγας μπούσ και το σινάφι του, ΚΑΙ για να πούμε άλλη μια φορά εδω σ αυτη τη την ανάρτηση μιλάω για τους επιστημονες.

    Μην πηδας απο την Ιαπωνια στην Κινα, αλλά σκέψου και πες τις αποψεις για τους μεγάλους επιστημονες που επινόησαν, σχεδίασαν και κατασκεύασαν την ατομική βόμβα και υποστηριξαν όλη την επόμενη κούρσα της overkill capacity.

    καλή κυριακή

    AntwortenLöschen
  17. @ Q.L.

    @ giousouroum,

    καλή Κυριακή και σε σας!

    AntwortenLöschen
  18. Άλλο ένα μαζικό και ολοκληρωτικό στην έκταση και ένταση έγκλημα πολέμου, με "μοναδικά" χαρακτηριστικά βιαιότητας και απανθρωπιάς. Το οποίο βέβαια δεν πρέπει να μας κάνει να σχετικοποιούμε τα αναπόφευκτα "ασυνείδητα" ή ενσυνείδητα μαζικά εγκλήματα πολέμου με την κήρυξη ενός άδικου πολέμου αυτή καθε αυτήν.

    Δηλαδή, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι την ύστατη ευθύνη για ΌΛΑ τα παρεπόμενα εγκλήματα σε έναν επιθετικό πόλεμο την έχουν οι υπαίτιοι, αυτοί που επέλεξαν τον πόλεμο, το σύστημα με τις αξίες του το οποίο εξυπηρετούν ή η ιδεολογία που οδήγησε στον πόλεμο, η απαρχή του κύκλου της βίας.

    Η ιστορία δεν γράφεται από εγκλήματα πολέμου αλλά από τις (συστημικές ή άλλες) αιτίες που προκαλούν τους πολέμους και το ηθικό χρέος που πρώτιστα έχουμε είναι να τις διερευνούμε και να αποτρέπουμε τον άδικο πόλεμο εν τη γενέσει του με τη συνειδητοποίηση του εγκληματικού αδιέξοδου αυτών των επιλογών.

    Διότι σε έναν πόλεμο ειδικά "δυτικού τύπου", η πρώτη τουφεκιά που θα σκοτώσει έναν άμαχο, η πρώτη βόμβα που θα καταστρέψει ένα εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας ή νερού, ο πρώτος βασανισμός, η πρώτη "παράπλευρη απώλεια", το πρώτο εμπάργκο είναι, ήδη, αναπόφευκτα εγκλήματα πολέμου, τα οποία εντάσσονται στον εργαλειακό παραλογισμό του.

    Υπό αυτήν την έννοια, ο εθνοφασισμός ήταν πάνω απ' όλα αυτός που οδήγησε και στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι, στο βομβαρδισμό του Τόκιο, του Βερολίνου και της Δρέσδης και όχι οι επιστήμονες-εργαλεία που έφτιαξαν την ατομική βόμβα μέσα ακριβώς στον ανελέητο στρατιωτικό παραλογισμό που επιτάσσει η όσο το δυνατόν γρηγορότερη και ολοκληρωτικότερη ηθική καταρράκωση του εχθρού με κάθε δυνατό μέσο.

    @anonymous, το γεγονός ότι η ηθική του ανθρώπου δεν είναι ενιαία και ότι υπάρχουν -υποτίθεται πλέον- "πολλές ηθικές" δεν σημαίνει ότι εμείς δεν μπορούμε να επιλέξουμε την ηθική που θεωρούμε ότι πρέπει να είναι πανανθρώπινη και που προέρχεται από μια ουμανιστική, ορθολογική ανάλυση της πραγματικότητας.

    Η επιλογή μας, δηλαδή, δεν μπορεί να είναι ο μεταμοντέρνος σχετικισμός ενός υποτιθέμενου "πλουραλισμού ηθικών" (που μόνο πλουραλισμός δεν είναι μέσα σε ένα συγκεκριμένο ενιαίο και παγκόσμιο νεωτερικό σύστημα) αλλά η ηθική που εμείς επιλέγουμε ενσυνείδητα ότι είναι συμβατή με την κοσμοθεωρία μας, με βάση κάποια στέρεα επιχειρήματα (έτσι ώστε να μπορεί να γίνει και αντικείμενο διαλόγου), και όχι με βάση βέβαια την υποτιθέμενη "κουλτούρα", τη θρησκεία, το συναίσθημα, τη "διαίσθηση" ενός λαού κτλ.

    AntwortenLöschen
  19. @ ikonikos,

    Βέβαια είναι σωστά αυτά που λες, αλλά ας μην μηδενίζουμε και την προσωπική ευθύνη.

    Χωρίς τα έπιστημονικά εργαλεία, κάθε πόλεμος εκτός απο αυτον με τις πέτρες και τα ξύλα, θα ήταν αδύνατος

    AntwortenLöschen
  20. angeta βέβαια και οι επιστήμονες-εργαλεία παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά και η τεχνολογία και επιστήμη δεν έχουν καμία ουδετερότητα, ειδικά σε ένα καθολικευμένο σύστημα συνεχούς αύξησης της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας με κάθε μέσο.
    Απλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι ηθικοί αυτουργοί και οι ελίτ (και οι επιστημονικές ελίτ) που αποφασίζουν γι' αυτά με έναν τρόπο που δεν τιμά τη βασική αρχή της επιστήμης που είναι η αμφισβήτηση.

    AntwortenLöschen
  21. @ ikonikos,

    Ακριβώς αυτη είναι η ουσία! Οι επιστήμονες εχουν χάσει την αξία της θέσης τους στην κοινωνία γιατι αυτοί οι ίδιοι έχουν ξεπουληθεί για λίγα - θα έλεγα πολύ λίγα ανταλλάγματα - στην νέα τάξη των παγκόσμιων ελιτ.

    Και αυτο είναι ένα ενδεικτικό στοιχείο, ότι η κυρίαρχη τάξη είναι τοσο δυνατη που έχει προσεταιριστεί πλήρως τον ανθό της εκμεταλευόμενης τάξης.

    Προφανώς, και όλη αυτη η σχεση επιστημονα - κυρίαρχης τάξης είναι συστημική, αλλά δεν απαλλάσει, ειδικά τον επιστημονα, απο την προσωπική του ευθυνη, γιατι αυτός έχει την δυνατότητα να αναγνωρίζει καλλίτερα απο τον καθένα τον κίνδυνο που επισύρουν οι πράξεις του.

    Ειδες τι λέει ο Οππενχάιμερ:
    Απο δω και στο εξης, ο κόσμος δεν θα είναι πια ο ίδιος!!

    AntwortenLöschen

καλημέρα και καλά σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...