Samstag, 23. Januar 2010

Επιβιώνοντας της επιστήμης ή το τέλος της αθωότητας




Αυτό το εκπληκτικό ποίημα της Ingeborg Bachmann, το ψάρεψα στο δίκτυ και έσπευσα να το μεταφράσω. Ελπίζω να μην εχω κάνει τέτοια μίζερη μετάφραση που να σας διαφύγει το βαθυ οικολογικό πνεύμα που το διαπαίρνει. Οι γερμανομαθείς μπορούν να βρούν το πρωτότυπο στο τέλος της ανάρτησης.


Ελεύθερη πρόσβαση
Με πουλιά ακόμα μισοκοιμισμένα
και δένδρα αγκαλιασμένα με τον άνεμο
ξυπνάει η μέρα, και η θάλασσα
την λούζει με αφρούς.

Τα ποτάμια ορμούν στο ανοιχτό πέλαγος.
Η στεριά με άνθη δροσερά γλυκοφιλά
μιαν υπόσχεση αγάπης
στο στόμα του καθαρού αέρα

Η γη δεν θέλει να ντυθεί με μανιτάρι φλεγόμενο
δεν θέλει ο ουρανός να αντικρίζει αποδιωγμένα πλάσματα
Ούτε δε θέλει να αφανίσει με βροχές και κεραυνούς οργής
τις ανήκουστες φωνές της καταστροφής

Μαζί με μας θέλει να δει τα πολύχρωμα αδέλφια
και τις γκρίζες αδελφές να ξυπνούν
τον βασιλιά ιχθύ, την υψηλότητα του το αηδόνι
και την φλογερή πριγκίπισσα σαλαμάνδρα

Για μας φυτεύει κοράλλια στις θάλασσες
διατάζει τα δάση, να υπακούουν
Το μάρμαρο, να ζωγραφίζει φλέβες ωραίες
την δρόσο, ξανά πάνω στη στάχτη να βαδίσει

Η Γη θέλει κάθε μέρα από τη νύχτα
ελεύθερα στο σύμπαν να ξανοίγεται
για να γεννιούνται κ’ άλλα χίλια και ένα ξημερώματα
η αρχέγονη ομορφιά να επιφέρει τη χάρη Της
*

*





Αφορμή για την παρούσα ανάρτηση μου έδωσε η πίστη που βλέπω να εκφράζουν πολλοί συμπλόγκερ προς την επιστήμη, τους διανοούμενους, τους σοφούς, τους επώνυμες και επαΐοντες. Είναι μια πίστη, που καθόλου δεν διαφέρει από την τυφλή πίστη που επέδειξε και συνεχίζει να επιδεικνύει η ανθρωπότητα απέναντι στην ανορθολογικότητα της θρησκείας. Η μόνη διαφορά είναι ότι σήμερα αυτή η πίστη έχει οδηγήσει τη κοινωνία των ανθρώπων σε μια βαθειά και επικίνδυνη κρίση όλων των αξιών, που με πολύ μεγάλο κόπο έστησε ο άνθρωπος και που χάρις αυτών των αξιών κατάφερε να επιβιώσει μέσα στις χιλιετίες της ύπαρξης του. Δεν είναι η πρώτη φορά που αναφέρομαι σ αυτή την νέα πανούκλα του αιώνα μας. Διαβάζοντας τον Ζαν – Ζακ Σαλομών, (επιβιώνοντας της επιστήμης) επέλεξα μια αποκαλυπτική στάση αγέλης της πολιτισμένης Δύσης απέναντι στο πιο βάρβαρο γεγονός του περασμένου αιώνα. Διαβάστε το και δεν θα δυσκολευτείτε καθόλου να βρείτε ομοιότητες με το σήμερα.


Ακόμα και αν δεν πέφτουν ατομικές βόμβες και δεν αφιερώνεται ολάκαιρος ο τύπος στην εξύμνηση των ομαδικών φόνων, αυτή η αγελαία συμπεριφορά του τύπου για κάθε γεγονός μεγάλο ή μικρό δεν έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια να επαναλαμβάνεται με τάση εξαφάνισης ακόμα και αυτών των ολίγων εξαιρέσεων.

Η ελληνική κοινωνία υφίσταται αυτή την πανούκλα στο μέγιστο. Επειδή ίσως στη χώρα μας η επιστήμη παράγει ακόμα λιγότερες αξίες από ότι στην αλλοδαπή, αυτή η υποτυπώδης επιστημονική κοινότητα προσπαθεί να επιβάλει τις –ούτως η άλλως ανορθολογικές απόψεις της - με περισσότερη λεκτική βία, εξοβελίζοντας κάθε αντίσταση ενάντια της ιερής «τάξης των επιστημόνων» στο χώρο της ακροδεξιάς και της σκοταδιστική θρησκείας.

Στις 6 Αυγούστου του 1945 έπεσε στην Χιροσίμα η πρώτη ατομική βόμβα. Όλος ο τύπος εκείνης της εποχής ανέγραψε με τους πιο μεγάλους τίτλους με δέος και αδιάκριτο θαυμασμό την δύναμη της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Μόνο μια εφημερίδα και σ αυτήν την εφημερία μόνο ένας δημοσιογράφος δεν συμμετείχε στο κονσέρτο των εγκωμίων. Ο Albert Camus στην «Μάχη»
Ας διαβάσουμε ορισμένα αποσπάσματα:
«Ο κόσμος είναι αυτός που είναι, δηλαδή ένα τίποτα. Αυτό το ξέρει ο καθένας από χτες, χάρη στην απίστευτη ομοφωνία την οποία πέτυχαν το ραδιόφωνο, οι εφημερίδες και τα ειδησεογραφικά πρακτορεία πάνω στο θέμα της ατομικής βόμβας. Πράγματι με ένα πλήθος ενθουσιωδών σχολιασμών, μας πληροφορούν ότι οποιαδήποτε πόλη μεσαίας σπουδαιότητας μπορεί να καταστραφεί ολοκληρωτικά από μια βόμβα που έχει το μέγεθος μιας μπάλας ποδοσφαίρου. Οι αμερικανικές, οι αγγλικές και οι γαλλικές εφημερίδες βρίθουν κομψών άρθρων για το μέλλον για το παρελθόν για τους εφευρέτες για τον κόσμο για τον ειρηνικό προορισμό και τα αποτελέσματα του πολέμου, για τις πολιτικές συνέπειες, καθώς και για τον ανεξάρτητο χαρακτήρα της ατομικής βόμβας.


Θα συνοψίσουμε με μια φράση:

ο μηχανικός πολιτισμός μόλις έφτασε στον ύψιστο βαθμό της αγριότητας του. Θα χρειαστούμε πλέον να επιλέξουμε στο άμεσο ή στο πιο μακρινό μέλλον, ανάμεσα στην ομαδική αυτοκτονία και στην έξυπνη χρησιμοποίηση των επιστημονικών κατακτήσεων.


Όσο θα περιμένουμε, επιτρέπεται να σκεφτούμε ότι υπάρχει μια κάποια απρέπεια στο γεγονός ότι γιορτάζουμε με αυτό τον τρόπο μια ανακάλυψη η οποία τίθεται αρχικά στην υπηρεσία της πιο τρομερής μανίας καταστροφής που έχει επιδείξει ο άνθρωπος εδώ και αιώνες. Για το γεγονός ότι, σε έναν κόσμο παραδομένο στο σπαραγμό της βίας, ανίκανο για οποιαδήποτε έλεγχο, αδιάφορο για την απλή ευτυχία των ανθρώπων, η επιστήμη αφιερώνεται στην οργανωμένη δολοφονία, κανένας ασφαλώς, εκτός ίσως από τους αμετανόητους ιδεαλιστές δεν θα διανοηθεί να αισθανθεί έκπληξη….
Ούτως ή άλλως δεν επιβιώναμε εύκολα μέσα σε ένα κόσμο που βασανίζεται. Να που μας προτείνεται μια καινούργια αγωνία, που έχει όλες τις πιθανότητες να είναι οριστική. Προσφέρουμε αναμφίβολα στην ανθρωπότητα την τελευταία της ευκαιρία. Αυτό το θέμα θα μπορούσε να αποτελέσει πρόσχημα για μια ειδική έκδοση.

Σίγουρα, όμως, θα έπρεπε να είναι η αφορμή για κάποιες σκέψεις και πολλή σιωπή".

******************
Σημειώσεις

1. Ο Albert Camus, γεννήθηκε στις 7 Νοεμβρίου του 1913 στην Αλγερία από πατέρα γαλλικής καταγωγής και μητέρας ισπανικής και πέθανε στις 4 Ιανουαρίου του 1960 στη Γαλλία. Το 1957 πήρε το γνωστό βραβείο που σήμερα το παίρνει όποιος ανήκει στην κλίκα της παγκοσμιοποίησης.

2. επεξηγήσεις του χάρτη, από την Βίκη:

κοκκινο ανοιχτό: Χωρες κάτοχοι της ατομικής τεχνολογίας με σύμβαση μη διασποράς των πυρηνικών όπλων.

Κόκκινο βαθύ: χωρίς σύμβαση μη διασποράς

Κίτρινο: μάλλον κάτοχοι ( Ιράν Συρία, Σ. Αραβία)
Μπλέ: Εγκατέλειψαν το πρόγραμμα

*********************************
Freies Geleit

Mit schlaftrunkenen Vögeln
und winddurchschossenen Bäumen
steht der Tag auf, und das Meer
leert einen schäumenden Becher auf ihn.

Die Flüsse wallen ans große Wasser,
und das Land legt Liebesversprechen
der reinen Luft in den Mund
mit frischen Blumen.

Die Erde will keinen Rauchpilz tragen,
kein Geschöpf ausspeien vorm Himmel,
mit Regen und Zornesblitzen abschaffen
die unerhörten Stimmen des Verderbens.

Mit uns will sie die bunten Brüder
und grauen Schwestern erwachen sehn,
den König Fisch, die Hoheit Nachtigall
und den Feuerfürsten Salamander.

Für uns pflanzt sie Korallen ins Meer.
Wäldern befiehlt sie, Ruhe zu halten,
dem Marmor, die schöne Ader zu schwellen,
noch einmal dem Tau, über die Asche zu gehn.

Die Erde will ein freies Geleit ins All
jeden Tag aus der Nacht haben,
daß noch tausend und ein Morgen wird
von der alten Schönheit jungen Gnaden.

26 Kommentare:

  1. Σε χαιρετώ, φιλτάτη. Ωραία ανάρτηση.

    AntwortenLöschen
  2. ange ta
    η ελευθερία της ψυχής σου είναι ο πραγματικός σου αγώνας.
    σ' αυτόν, θέλω να είμαι συμπορευτής σου.
    πέρα από τις 'γραμμές'. ακόμα και τις λέξεις.

    AntwortenLöschen
  3. Επιστήμονες (ότι δηλαδή βλέπουν ένα ζήτημα σφαιρικά) λέγονται και οι αλτρουϊστές μελετητές, επιστήμονες αυτοαποκαλούνται και τα λαμόγια των κονδυλίων.
    Με κριτήριο την κοινωφέλεια, αμέσως ξεκαθαρίζει αν είναι επιστήμονας ο ραδιενεργός γενοκτόνος Γκορ και οι πιστοί του, οι "ανώτεροι" θρήσκοι, οι πολιτικάντηδες κοκ.

    AntwortenLöschen
  4. Η ταύτιση του επιστημονικού "ιερατείου"
    με το θρησκευτικό είναι σωστή
    γιατί είναι μια πραγματικότητα.
    Έτσι όμως όπως είναι διατυπωμένη
    η ανάρτηση αφήνει να εννοηθεί μια ταύτιση της επιστήμης με τη θρησκεία.
    Και αυτό είναι επικίνδυνο.
    Μπορεί να οδηγήσει σε μεσαιωνικές
    αντιλήψεις.

    AntwortenLöschen
  5. @ Γιωργος Κεντρωτης

    Χαιρετώ σε και γω,
    Την Μπαχμαν την γνώρισα από την φίλη μου την Dadi Σιδέρη Speck που μετέφρασε κάποια ποιήματά της. (να λέμε λόγια σκοτεινά). Αυτό το ποίημα με εντυπωσίασε σφόδρα. Τώρα κατάλαβα γιατί θεωρείται μεγάλη ποιήτρια. Τελικά, για να αναγνωρίσεις την αξία ενός ποιητή πρέπει να ξέρεις και κάτι παραπάνω για τον ποιητή, από απλώς να διαβάζεις ένα βιβλίο του!

    @ Παυλίστα γλυκειά,

    Η ελευθερία της ψυχ
    ής δεν φτάνει. Πρέπει να ζεις και σε μια ελεύθερη κοινωνία. Τι λες, θα βρεθούμε τη βδομάδα που μπαίνει;


    @ Anonymous

    Αν η επιστήμη δεν υποστηρίζει την ανθρώπινη ευτυχία είναι επιστήμη Φρανκενστάϊν !
    Και αν ο λαός είναι ο αποδέκτης των καλών και των κακών της επιστήμης, πρέπει να φροντίσει να την καταλάβει και να έχει άποψη για τα κονδύλια που πληρώνει!
    Γιατί, ενώ όλοι μας λένε ότι εμείς (δηλαδή ο λαός) πληρώνει για την - ας πούμε – Ολυμπιακή - άρα να την ξεπουλήσουμε το συντομότερο δυνατό, αλλά κανένας δε μας ρωτάει για τα κονδύλια που παίρνουν όλοι οι επιστήμονες που δουλεύουν για το κακό μας!

    @ Ζησης Λολας

    Έτσι ή αλλιώς στην ουσία το ίδιο καταντάει. Αν το επιστημονικό ιερατείο έχει οδηγήσει την επιστήμη σε τέτοιους δρόμους, τότε αναρωτιέμαι: Πόσο χειρότερος ήταν ο Μεσαίωνας, σε παγκόσμια κλίμακα κοιτώντας τον;
    Και σκέψου και αυτό: Οι επιστήμονες του Manhattan Project, ήταν το ανφάν γκατέ της επιστήμης και όμως το έκανε!!! Μάλιστα ο Einstein απέστειλε επιστολή στον Ρούσβελτ να προβεί στην κατασκευή της.
    Το ότι το μετάνιωσε εκ των υστέρων, δεν τον απαλλάσσει από τις ευθύνες!

    AntwortenLöschen
  6. Αν και δεν έχει αυτό το στόχο, η ανάρτηση σου κοιτάζει κάπως προς την δαιμονοποίηση της σύγχρονης επιστήμης. Η οποία να θυμίσω είναι απλώς μια εξέλιξη της φιλοσοφίας, δηλ. αναζητάει απαντήσεις. Η χρήση των πορισμάτων της είναι το ζητούμενο.
    Από την απαρχή του πολιτισμού υπάρχει αυτή η αμφισημία της τεχνολογικής εξέλιξης. Π.χ. Η μεταλλουργία χρησιμοποιήθηκε τόσο στην κατασκευή χρήσιμων εργαλείων, αλλά και για την κατασκευή χειρότερων και φονικότερων όπλων. Άρα, έπρεπε να μείνουμε στις πέτρες και τα ξύλα; (Και πάλι όμως, μια χαρά βγάζαν τα μάτια τους οι ανθρώποι όταν θέλανε...)
    Κοινώς, με το πιο απλό μαχαίρι, μπορείς να κάνεις την ζωή σου πολύ πιο εύκολη, μπορείς όμως και να σκοτώσεις. Δηλαδή, πρέπει να μην το εφεύρουμε; Το βαθύτερο πρόβλημα νομίζω είναι η ηθική και η επιστήμη. Και οι ρητορικές ερώτησεις: Μπορούν να μπουν όρια στην επιστήμη; (Κι αν μπορούν, πρέπει;)
    ΥΓ: Ακόμα, κι ο Αρχιμήδης είχε χρησιμοποίησει τις γνώσεις για την άμυνα της πόλης του.

    AntwortenLöschen
  7. @ κοσμοναύτη,

    πολύ σωστά βάζεις το ζήτημα. Με πέτρες ή με ατομικές βόμβες οι άνθρωποι μπορούν να βγάζουν τα μάτια τους μια χαρά.

    Όμως, σκέφτομαι, μπορεί και να κάνω λάθος, ότι ποτέ η ανθρωπότητα δεν έφτασε σε τέτοια διλλήματα, όπως επιστήμη ή μεσαίωνας. Επιστήμη και εξαφάνιση του είδους μας συμπαρασύροντες και την βιόσφαιρα ολάκαιρη.
    Ποτέ η ανθρωπότητα, για να δούμε πού ακριβώς έγκειται η διαφοροποίηση του «επιστήμη» ή «Μεσαίωνας» δεν είχε την δυνατότητα και την ικανότητα να προσφέρει τη γη παρανάλωμα της τρέλλας του και της αφροσύνης του.
    Πολλοί συγγραφείς έχουν ασχοληθεί με το ζήτημα της κατάρρευσης ομάδων, κοινοτήτων, πολιτισμών, αυτοκρατοριών κλπ. «είναι απλώς αναγκαίο να προσθέσουμε ότι η φιλελεύθερη παγκοσμιοποιημένη αυτοκρατορία διαθέτει τα μέσα για να κάνει να συμπέσει η δική της κατάρρευση με την κατάρρευση ολόκληρου του πλανήτη. Αυτό δεν συνέβαινε με άλλες αυτοκρατορίες» γράφει ο Ζαν Κλώντ Μισεά στην «Αυτοκρατορία του μικρότερου κακού»"
    Και ρωτάω: Πόσο μπορεί η σημερινή διανόηση να αφήνει όλα αυτά τα ζητήματα ασχολίαστα; Δεν ζητάω καν να κάνει αντίσταση….
    Αν μπορώ να σου δώσω να καταλάβεις τι θέλω να πω.
    Να συμπληρώσω, ότι ο άνθρωπος κατάφερε να επιζήσει σε τρομαχτικές αντιξοότητες, κλιματικής μορφής κυρίως, πολλές χιλιάδες και πολλές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια χωρίς την επιστήμη, ενώ σήμερα κινδυνεύει να εξαφανιστεί, παρότι διαθέτει γνώση που καμιά άλλη αρχαιότερη κοινωνία δεν κατείχε.

    AntwortenLöschen
  8. Ange-ta γεια σου
    Γνωρίζεις απ το παρελθόν την άποψη μου για την «επιστήμη»
    Κατανοώ πλήρως την αγανάκτηση σου
    Με την ευκαιρία της παρέμβασης του kosmonautis θα ήθελα ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα τα όποια πιθανόν να δημιουργούν σύγχυση στον φίλο.
    Το ζήτημα της επιστήμης η μάλλον της επιστημονικής σκέψης δεν είναι ηθικό αλλά βαθιά φιλοσοφικό. Έτσι το θέμα της καλής η της κακής χρήσης των επιτευγμάτων της τεχνοεπιστημης δεν είναι το ερώτημα που πρέπει πρωτίστως να απαντηθεί Ότι δηλ η εξαρτάται απ τον χειριστή (καλό η κακό ) η αξία του επιτεύγματος . Το πρόβλημα είναι αν η επιστημονική γνώση είναι « γνώση «άγνοια» του «είναι» ? .
    Μπορεί κανείς να συζητήσει αρκετά σ αυτό το ζήτημα.
    Εκ του αποτελέσματος όμως από την μέχρι σήμερα πορεία της ανθρωπότητας μπορούμε όλοι απλά να διαπιστώσουμε αν τα αποτελέσματα των επιστημονικών επιτευγμάτων εξαρτώνται από την ποιότητα του χρήστη η όχι
    Παράδειγμα
    Τα επιτεύγματα της τεχνοεπιστημης σ ότι αφόρα την καύση υδρογονανθράκων χρησιμοποιήθηκαν καλοπροαίρετα από την ανθρωπότητα και σήμερα τα διοξείδιο του άνθρακος μας απειλεί με εφιαλτικά σενάρια . Η επιστήμη δεν μπορούσε να προβλέψει τις τόσο λεπτές ισορροπίες της βιόσφαιρας ( ούτε πιστεύω ότι ακόμα και σήμερα μπορεί) . Ακόμα και σήμερα που διαπιστώνει συνεχώς τις βλάβες που προξενούν τα επιτεύγματα της δεν είναι σε θέση να προβλέψει το αποτέλεσμα σχεδιάζοντας συνεχώς νέα σενάρια , ανακαλύπτοντας καινούριες ισορροπίες
    Η άλλο παράδειγμα
    Για την ανακάλυψη του DDT απονεμήθηκε βραβείο Nobel και χρησιμοποιήθηκε ευρέως και πάλι καλοπροαίρετα .Το απαγορευμένο πλέον εδώ και δεκαετίες υλικό θα μας κυνηγά όμως και εμάς και τις μελλοντικές γενιές χωρίς να γνωρίζουμε αν, που, και πως ,θα την πατήσουμε
    Το ίδιο ισχύει Για τα FCKWs Και χιλιάδες άλλες ουσίες
    Επίσης Το ίδιο πιθανόν να ισχύσει και για τις γενετικά τροποποιημένες τροφές ,για τις κλωνοποιήσεις και πάει λέγοντας
    Δεν λέω ότι όλοι οι επιστήμονες είναι κακοπροαίρετοι. Σίγουρα εκτός από τους αδίστακτους τους ιδιοτελείς , τους φιλόδοξους κλπ υπάρχουν παρά πολλοί καλοπροαίρετοι Όμως τα αποτελέσματα όλης αυτής της πλάνης ( του να νομίζουν δηλ ότι «γνωρίζουν») φαίνεται να έχουν πλέον λυγήσει την βιόσφαιρα .
    Και το πιο ανατριχιαστικό είναι να διαβάζει κανείς το τι προτείνουν οι «επιστήμονες» (βλέπε Γεωμηχανικη») σε περίπτωση που ( κατά την γνώμη τους και πάλι) είναι αδύνατον να επανέλθει η ισορροπία του πλανήτη Προτείνουν μέχρι και την μετατόπιση του πλανήτη απ την τροχιά του. Έχω την αίσθηση ότι επιστημονική σκέψη έχει ήδη εκτροχιαστεί απ την παραφροσύνη
    Πιστεύω ότι στον επιστήμονα αυτό το είδος της τραγωδίας φαίνεται σαν να είναι μια στιγμιαία ενόχληση . μια αναγκαία θυσία . Εμμένει αμετακίνητος στην πεποίθηση του ότι , ενώ η ανθρώπινη γνώση είναι ακόμα λίγο ατελής , κάποια μέρα θα γίνει πλήρης Έτσι ο άνθρωπος έχει καταστρέψει την φύση από την πλάνη ότι την ελέγχει.
    Βαθειά γνώση είχε πράγματι ο μεγάλος πρόγονος μας που μας άφησε κληρονομιά το γνωστόν «εν οίδα ότι ουδέν οίδα»
    Σίγουρα υπάρχουν και αρκετοί επιστήμονες με ευρεία, φιλοσοφημένη σκέψη που βλέπουν τα πράγματα διαφορετικά αλλά είναι αδύναμοι μπροστά στην άρχουσα ιδεολογία της τεχνοεπιστημης
    Έτσι λοιπόν η υπεραπλουστεύση των επιστημονικών επιτευγμάτων, με ένα μαχαίρι που αξιολογείται η χρησιμότητα του ανάλογα με τον χρήστη, δεν έχει καμία σχέση με την ουσία της επιστήμης
    Στο κάτω κάτω το μαχαίρι (σαν παράδειγμα επιτεύγματος ανθρώπινης γνώσης) είναι ένα από τα επιτεύγματα της ανθρωπινής εμπειρίας το οποίο έχει δοκιμαστεί εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια από εκατομμύρια ανθρώπους και έχει καταξιωθεί σαν εργαλείο και κανείς δεν μπορεί να το χαρακτηρίσει από μόνο του σαν βλαβερό. Δεν είναι ένα επίτευγμα το οποίο αφού δοκιμάστηκε κάποιο χρονικό διάστημα σε κάποια εργαστήρια και δοκιμαστικούς σωλήνες από κάποιους επιστήμονες δόθηκε σε χρήση. Η ζωή έχει δείξει ότι τέτοιου είδους επιστημονικά επιτεύγματα ( δοκιμασμένα σε δοκιμαστικούς σωλήνες )είναι αδύνατον να χαρακτηριστούν σαν αβλαβή είτε για τον άνθρωπο είτε για την βιόσφαιρα γενικώς

    AntwortenLöschen
  9. @ άσχετε,

    Για άλλη μια φορά, έβαλες πολλά πράγματα στη θέση του.

    Γράφοντας το ποστ, ξέχασα, ότι ακόμα και ο πιο καλοπροαίρετος επιστήμονας, μπορεί να κάνει μεγαλύτερο κακό ακόμα και από τον πιο κακόπιστο εγκληματία.

    AntwortenLöschen
  10. Ίσως έχει έρθει ο καιρός που πρέπει να κάνουμε ορισμένες σκέψεις παραπέρα για την έννοια «επιστήμη», διότι, εάν θέλουμε να έχουμε σοβαρές ελπίδες ν' απαλλαγούμε από αυτήν εδώ τη μάστιγα, χρειάζεται οπωσδήποτε να έχουμε διαμορφώσει, τουλάχιστον στοιχειωδώς, ένα καλύτερο υποκατάστατό της. Διαφορετικά, κινδυνεύουμε (εάν εξακολουθήσουμε να υπάρχουμε) να περιέλθουμε σε μία ακόμα χειρότερη κατάσταση.
    Πώς θα μπορούσε, λοιπόν, να είναι μία άλλη επιστήμη, η οποία να υπηρετεί πραγματικά τον άνθρωπο και την ευτυχία του, ενώ συγχρόνως δεν θα επιβαρύνει τη Γη μας;
    Πάνω σε αυτό το ερώτημα έχω διατυπώσει κάποιες σκέψεις σε δύο διαφορετικούς χώρους, και νομίζω πως η ανάγνωσή τους από τους εκλεκτούς θαμώνες της ange-ta θα ήταν εποικοδομητική και θα βοηθούσε να εμπλουτιστεί, παίρνοντας και μία νέα τροπή, ετούτη εδώ η ωραία συζήτηση. Το πρώτο είναι σε ένα άρθρο του Pathfinder, όπου, με ένα κριτικό σχόλιο που έδωσα, προκάλεσα μία μικρή συζήτηση η οποία, αν μη τι άλλο, βοήθησε εμένα να καταγράψω καλύτερα αυτές τις αρχικές μου σκέψεις. Το δεύτερο είναι σε μία απάντηση που έδωσα σήμερα σε μία συνιστολόγο, στην τελευταία μου παράγραφο.
    Εσύ τουλάχιστον, ange-ta, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα υιοθετήσεις τα όσα έχω γράψει, γιατί έχεις διατηρήσει το μυαλό σου καθαρό.

    Άσχετο. ange-ta, μου έχει γεννηθεί μία απορία: Πώς γίνεται να συνυπάρχουν στην πλαϊνή σου στήλη το Άρδην και το Indymedia;

    Με πολλή χαρά μου ξαναβλέπω εδώ τον... asxeto, με εκείνο το καταπληκτικό του σχόλιο στο «Τα αστέρια είναι για να λάμπουν»!

    AntwortenLöschen
  11. @ Αίσανθε, πρίν δω με περισσότερη προσοχή τα λινκ, πες μου για τι απορείς για το Αρδην ή για το ιντιμέντια;;

    AntwortenLöschen
  12. Για τη συνύπαρξή τους κατ' αρχάς, κι εν συνεχεία για την παρουσία εδώ του ιντιμέντια, διότι θεωρώ πως οι απόψεις οι δικές σου, όσον αφορά θέματα βίας, πατρίδας κ.λπ., διαφέρουν πάρα πολύ από τη δική του γραμμή.

    AntwortenLöschen
  13. @ Αϊάσανθε,

    Το Αρθρο είναι του 08, οι απαντήσεις των σχολιαστών το 1808!

    Δεν έχουν καν προβληματιστεί στα όρια που καταλύει η επιστήμη.

    Βλέπεις τα παλιά γίνονται καινούργια και τα καινούργια παλιά.

    Κανείς δεν διδάχτηκε απο το Τσέρνομπιλ, ή απο τα υπόλοιπα πυρηνικά ατυχήματα που τα κρύβουν επιμελώς!!!

    Στο άλλο θέμα: Το ιντιμέντια έχει τις απόψεις νεαρών ατόμων και γι αυτό το έχω στη λίστα μου. Οι περισσότερες αναλύσεις είναι της πλάκας, αλλα δεν πειράζει. Ο καλός αναγνώστης ξέρει να τα ξεχωρίζει!

    AntwortenLöschen
  14. @ ange-ta

    Σε ευχαριστώ που τα διάβασες.
    Ε, πάλι από πάνω είναι οι άλλοι σχολιαστές: Οι δικές τους απαντήσεις είναι του 1808, ενώ εγώ είμαι "ζωντανό παράδειγμα του τρόπου σκέψης που επικρατούσε τον μεσαίωνα"!
    Αυτό που περισσότερο ήθελα με το αρχικό μου σχόλιο εδώ, όμως, ήταν να ξεκινούσε και μία κατάθεση σκέψεων και ιδεών για τι θα πρέπει να βάλουμε στη θέση αυτής της χρεωκοπημένης επιστήμης, και δεν βλέπω μέχρι τώρα καμμία ανταπόκριση.
    Δεν πτοούμαι, πάντως, περιμένω. Μάλιστα, θα βάλω σε λίγο και νέο σχόλιο για πιο πρακτικές και άμεσες απελευθερωτικές κινήσεις.

    Για το ιντυμέντια εντάξει, αν και νομίζω ότι το καλύτερο θα ήταν να το επισκεπτόμαστε εμείς και να καταρρίπταμε κάποιες, τουλάχιστον, από τις μπούρδες που γράφονται εκεί και δηλητηριάζουν τα νέα παιδιά.

    AntwortenLöschen
  15. Αιάσανθος Ίων
    Διάβασα την αγανακτισμένη παρέμβαση σου στον κόσμο της «επιστημονικής αντίληψης» στο (Pathfinder ). Είναι πολύ χαρακτηριστική η αδιαπέραστη πανοπλία της «επιστημονικής γνώσης» που περιχαρακώνει και ορίζει το «επιστημονικό εγώ» . Αυτό το «εγώ» -που το χαρακτηρίζει ανικανότητα αυτογνωσίας- αδυνατεί να παρατηρήσει ότι αυτή η «γνώση» είναι «χωριστική» . Τεμαχίζει ολοένα και περισσότερο το «ενιαίο» της ύπαρξης και οδεύει συνεχώς φυγοκεντρικά προς μεγαλύτερη «άγνοια» . Και το ποιο λυπηρό είναι ότι δεν θέλουν ( η δεν μπορούν) να κοιτάξουν απλά γύρω τους και να αποδεχτούν ,πώς έχουν καταντήσει τον «κόσμο», -που οι πρόγονοι μας τον ονόμασαν έτσι ως «κόσμημα»- ο οποιος τώρα φαίνεται να οδεύει με οδηγό την σύγχρονη τεχνοεπιστημη , σε εφιαλτικές τροχιές,, τέτοιες που πιθανόν , «ο μεσαίωνας» που πιπιλίζουν συνεχώς ,θα φαντάζει σαν παράδεισος.

    AntwortenLöschen
  16. Να και μια σκέψη, λοιπόν, για πιο άμεσες πρακτικές πρωτοβουλίες, οι οποίες θα μπορούσαν, έστω και σε ελάχιστο βαθμό, να καταστήσουν περιττά ορισμένα βιομηχανικά προϊόντα, πράγμα που σημαίνει ότι έτσι θα συρρικνωνόταν, στον ίδιο βαθμό, η βιομηχανική δραστηριότητα. (Εν συνεχεία θα αναφέρω και άλλα θετικά επακόλουθα που θα έχει αυτό.)
    Όταν όλοι εμείς οι εγκλωβισμένοι στα αστικά κέντρα καθαρίζουμε, για να μαγειρέψουμε, λαχανικά, χορταρικά, αλλ' ακόμα και φρούτα, πετάμε στον κάδο των σκουπιδιών ένα σωρό πράγματα που είναι πρώτης τάξεως τροφή για μερικά ζώα. Με αυτά μόνο που πετιώνται από μερικές καθαρισμένες αγκινάρες, μπορούν να ταϊστούν 10 κατσίκες. Γιατί λοιπόν να μη βάλουμε στις ταράτσες ή στους -αχρησιμοποίητους, έτσι κι αλλιώς- ακάλυπτους χώρους των πολυκατοικιών από λίγες κατσίκες;
    Με μία τέτοια κίνηση, εκτός από το μικρό, έστω, πλήγμα στη γαλακτοβιομηχανία και την επιστήμη που την υποστηρίζει λόγω του ότι δεν θα αγοράζαμε πια τόσο πολύ γάλα, θα λιγόστευαν οι όγκοι των σκουπιδιών, θα δινόταν μία θαυμάσια ευκαιρία στους κατοίκους των πολυκατοικιών να συνευρεθούν, αλλά και να έρθουν στην τόσο ωφέλιμη επαφή με τους τετράποδους φίλους μας, και θα έμεναν κάποια χρήματα στην τσέπη τους - Ή, θα μπορούε να αποστέλλεται όλο αυτό το γάλα στους ανθρώπους του Τρίτου Κόσμου που λιμοκτονούν.
    Φυσικά, μόλις το προτείνουμε αυτό σε μία συνέλευση πολυκατοικίας, είναι περισσότερο από βέβαιον ότι θα βρεθούν αρκετοί μυγιάγγιχτοι και μικροβιόφοβοι που θα σηκώσουν επανάσταση, αλλά αυτό μπορεί εύκολα να ξεπεραστεί, αρκεί να γίνει η εγκατάσταση των ζώων σωστά και να υπάρχει υγειονομική επίβλεψή τους.

    Δεν είναι πολύ απλό; Το ρίχνω σαν ιδέα, αλλά και για να δώσω το έναυσμα για να κατατεθούν και άλλες τέτοιες.

    AntwortenLöschen
  17. @ asxetos

    Ναι, αδελφέ μου, αυτό το ΚΟΣΜΗΜΑ, που είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν υπάρχει ταίρι του σε ολόκληρο το σύμπαν, τουλάχιστον στην εποχή που διανύουμε. Αυτό το ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΔΩΡΟ που μας έχει δοθεί κι εμείς πάμε να το αφανίσουμε. – Το γράφω και μου έρχονται δάκρυα· αυτό όμως είναι καλό, άλλωστε πλησιάζει η μέρα που θα αναρτήσω μία κατάθεση ψυχής επ' αυτού του ζητήματος.
    Όπως έγραψε ο σοφός Ελύτης, «Χρειάζεται να βρισκόμαστε στη σωστή απόσταση από τον ηθικόν ήλιο, όπως ο πλανήτης μας από τον φυσικόν ήλιο, για να γίνεται η ζωή επιτρεπτή.» Είναι αυτή η διαπίστωση που την τόνισα με bold μία ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ αλήθεια, ή δεν είναι; Και γιατί δεν μπορούν –δεν θέλουν, πιο σωστά– να την κάνουν οι λεγόμενοι επιστήμονες; Γιατί, ακόμη, μπόρεσε να την κάνει ένας άσχετος προς την επιστήμη;

    Νομίζω ότι ένα μικρό μέρος της απάντησης στο δεύτερο ερώτημα περιέχεται στα σχόλιά μου στα οποία σας παρέπεμψα με την πρώτη μου παρέμβαση εδώ.
    Κι όσον αφορά την απάντηση στο πρώτο ερώτημα, τη δίνει ο ίδιος ο Ελύτης με αυτό του το απόφθεγμα: Δεν υπάρχει η σωστή απόσταση από τον ηθικό ήλιο, και αυτή η "ανωμαλία", πριν από οτιδήποτε άλλο, καθιστά τους "επιστήμονες" τελείως απρόθυμους να κατανοήσουν τα απλούστερα των απλουστέρων. Πράγμα που μας επαναφέρει στη συζήτηση του "Τα αστέρια είναι για να λάμπουν", και στις παρατηρήσεις που είχα κάνει για το ηθικό ποιόν αυτών των κυρίων (24/9/08, ώρα 17:17).
    Θυμίζω κι ετούτη την εξαιρετική παρατήρηση του Mirage: "Άστον να συνεχίσει την πειραματική επαλήθευση και την αδίστακτη, αποκομένη από την ΗΘΙΚΗ "έρευνα για την γνώση"." (23/9/08, ώρα 00:58)

    AntwortenLöschen
  18. Σπάνια συνεχίζω τα σχόλια μου, αλλά σπάω την "δοκιμασμένη" συνταγή, καθώς η θεωρία της δοκιμασμένης μεθόδου (βλέπε σχόλιο από asxetos) αποτελεί για μένα άκυρο επιχείρημα.
    Ας μιλήσω για εφαρμογές που δεν έχουν δοκιμαστεί τόσο καλά, όπως:
    η φωτογραφική αποτύπωση, ούτε 200 χρονια δοκιμής,
    ο ηλεκτρικός λαμπτήρας, ούτε 160 χρόνια δοκιμής,
    τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα, ούτε 150 χρόνια δοκιμής,
    η κινηματογραφική μηχανή, ούτε 130 χρόνια
    ο ηλ.υπολογιστής, ούτε 60 χρόνια,
    η μαγνητική τομογραφία, ούτε 40 χρόνια
    κ.ο.κ
    Αυτό σημαίνει ότι οι κοινοί θνητοί, δεν πρέπει να έχουν πρόσβαση σε όλα τα παραπάνω, επειδή δεν έχουν δοκιμαστεί εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια, όπως ένα μαχαίρι;;;
    Κι η φωτιά που συνοδεύει τις απαρχές του ανθρώπινου γένους; Συνεπώς καλά δοκιμασμένη... Κι όμως ακόμα και σήμερα μπορεί να προκαλέσει τρομερή καταστροφή. Χωρίς να συνυπολογίσουμε ότι χωρίς την γνώση της φωτιάς, δεν θα φτάναμε στον θεωρία της ατομικής βόμβας. Άρα παρά την δοκιμή της από εκατοντάδες χρόνια, μας οδήγησε σε καταστροφή. Μήπως δεν έχει δοκιμαστεί αρκετά ακόμα, και πρέπει να περιμένουμε πριν την χρησιμοποιήσουμε;

    ΥΓ: Η επιστήμη, (στην οποία κι εγώ έχω να σούρω πολλά), είναι μονάχα ένα κομμάτι της ανθρώπινης γνώσης. Η λέξη ανθρώπινη μαζεύει όλα τα στοιχεία της ανθρώπινης φύσης, τόσο θετικά, όσο κι αρνητικά. (Ούτε την θεική παντογνωσία της θρησκείας, ούτε την υπερφίαλη εγωκεντρικότητα των ψευδοεπιστημών). Η έννοια της αμφισβήτησης εμπεριέχεται στην επιστήμη, ακόμα και για τον εαυτό της...
    Όμως η δαιμονοποίηση, είναι κι αυτή ένας φανατισμός, μια αδικαιολόγητη μισαλλοδοξία. Συμφωνώ στην σκληρή κριτική, αλλά όχι στην άκριτη απόρριψη.
    ΥΓ2: Αναφέρθηκε επίσης ότι: "ακόμα και ο πιο καλοπροαίρετος επιστήμονας, μπορεί να κάνει μεγαλύτερο κακό ακόμα και από τον πιο κακόπιστο εγκληματία".
    Με την ίδια λογική: "ακόμα και ο πιο καλοπροαίρετος Χριστιανός, μπορεί να κάνει μεγαλύτερο κακό ακόμα και από τον πιο κακόπιστο εγκληματία", δηλαδή ο Χριστιανισμός έχει το σπέρμα των δαιμόνων εξαρχής;;;

    AntwortenLöschen
  19. @Kosmonautιs
    Τώρα σχετικά με τα αγαθά που αναφέρονται στο δημοσίευμα ( ηλεκτρικοί λαμπτήρες , φωτογραφία, ηλεκτρομαγνητικά κύματα , μαγνητικός τομογράφος, υπολογιστές κλπ)
    Προφανώς αναφέρονται σαν παραδείγματα επιστημονικών επιτευγμάτων , που έχουν δοκιμαστεί επί μακρό χρονικό διάστημα , και προάγουν το ανθρώπινο είδος σε ανώτερο επίπεδο .
    Νομίζω κατ αρχήν ότι υπήρξαν ανθρώπινες κοινωνίες – που ζούσαν πλησιεστέρα στον φυσικό τρόπο ζωής χωρίς όλα τούτα τα επιτεύγματα - οι οποίες βίωναν την ύπαρξη με ένα άλλου είδους «πλούτο» πλεγμένο πάνω σε διαφορετικού είδους αρετές και άξιες πέραν απ τις «άκαμπτες μηχανικές και υλικές»
    Τέτοιες κοινωνίες υπήρξαν τόσο στο μακρινό όσο και στο πρόσφατο παρελθόν απ το όποιο έχουμε και ζωντανές μαρτυρίες για σύγκριση
    Όμως πέραν απ αυτό , εξετάζοντας τα παραδείγματα που αναφέρονται , δεν είμαι τουλάχιστον σίγουρος για τον θετικό απολογισμό τους απέναντι στο ανθρώπινο είδος και την βιόσφαιρα. Όσο δε τα χρόνια δοκιμασίας που αναφέρονται μην ξεχνάμε ότι χρειάστηκαν πάνω από εκατόν πενήντα χρόνια δοκιμασίας για να αποδεδειχθεί επικίνδυνος «άνθρακας» ο θησαυρός της καύσης των υδρογονανθράκων σε μηχανές
    Όλα αυτά τα υλικά επιτεύγματα που αναφέρονται μαζί με άλλα πολλά υλικά αγαθά, συνιστούν μια Τεχνοσφαιρα που έχει ήδη επιβληθεί στην βιόσφαιρα . , Είναι δυνατόν άραγε να γνωρίζουμε Ποιο είναι το κόστος (υλικό και ψυχικό) και ποιο το όφελος της λειτουργίας όλης αυτής της τεχνοσφαιρας?.
    Παραγωγή πρώτων υλών ,λειτουργία Βιομηχανιών ,καύσεις υδρογονανθράκων, παράγωγη και χρήση τοξικών ουσιών , παράγωγη απόβλητων , φόρτιση της βιόσφαιρας με ηλεκτρομαγνητική ενεργεία , (είναι γνωστό ήδη πόσο ευαίσθητες ισορροπίες και παράγοντες επηρεάζουν στην ατμόσφαιρα τις κλιματολογικές συνθήκες), κλπ.κλπ
    Ποιος μπορεί να υπολογίσει και να τεκμηριώσει «επιστημονικά»!! ότι όλα αυτά τα επιτεύγματα δεν έχουν αντίστοιχο αρνητικό ισοζύγιο στη βιωσιμότητα του πλανήτη.?
    Πολλά απ τα επιτεύγματα αυτά εφευρίσκονται για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που δημιούργησαν τα προηγούμενα και έτσι βρισκόμαστε στην δίνη ενός φαύλου κύκλου
    Όμως εκτός από το υλικό κόστος βαρύ τίμημα πληρώνει και ο ανθρωπινός ψυχισμός ο όποιος υποφέρει μέσα σ αυτή την τεχνοσφαιρα.
    Σίγουρα δεν αντιμάχομαι την δημιουργική ενόρμηση του ανθρώπου ,και δεν επιθυμώ να ισοπεδώσω τα πάντα (.Εξ άλλου χρησιμοποιώ και εγώ τα επιτεύγματα αυτά της ανθρώπινης εμπειρίας. ) Αντιστέκομαι όμως στην σημερινή εξέλιξη της επιστημονικής σκέψης και στην επικρατούσα αντίληψη της θρησκείας της «επιστήμης» , κάθε αμφισβήτηση της οποίας είναι συλλήβδην δεμονοποιηση η επιστροφή στον μεσαίωνα. Μιας επιστήμης που επιχειρεί να εξουσιάσει την βιόσφαιρα αντικαθιστώντας την με μια τεχνόσφαιρα , χωρίς ίχνος ηθικών φραγμών η «αυτογνωσίας», Η αμφισβήτηση αυτού που «νομίζεις ότι ξέρεις» , (δηλ την γνώση) , είναι ύψιστη μορφή της μάθησης. Στην σημερινή επικρατούσα επιστήμη δεν μπορώ να διακρίνω την έννοια της αμφισβήτησης , Δεν εννοώ την αμφισβήτηση του ενός η του άλλου συμπεράσματος αλλά την αμφισβήτηση της συνολικής πορείας της .Η σημερινή κατεστημένη επιστήμη φαντάζει σαν μια ανεξέλικτη μετεξέλιξη και αυτονόμηση του ορθολογισμού , που επιθυμεί να υπόταξη και να ελέγξει κάθε τι φυσικό , η γήινο αντικαθιστώντας το με ένα τεχνούργημα που θεώρει τελειότερο , Συγχρόνως ,κατά την γνώμη μου , είναι ο κύριος μέντορας και το εργαλείο ,της καθεστηκυίας τάξης του βιομηχανοοικονομισμου . , Σε κάθε περίπτωση αδυνατώ να τη συνδέσω με μια ομαλή μετεξέλιξη της γνώσης του μαχαιριού , της φωτιάς η του τροχού κλπ .Συμφωνώ μαζί σου ότι αυτή η επιστημονική γνώση είναι ένα μέρος της συνολικής ανθρώπινης γνώσης και εμπειρίας . Όμως η δεύτερη κινδυνεύει να χαθεί ολοκληρωτικά κάτω από την επικυριαρχία της πρώτης . Έτσι δεδομένης της σημερινής διαπιστωμένης κατάστασης του πλανήτη θεωρώ ότι εκείνο που μας λείπει σήμερα περισσότερο απ όλα δεν είναι να γνωρίσουμε αυτό που αγνοούμε αλλά να εντρυφήσουμε ,να διαλογιστούμε και ίσως να επαναδιαπραγματευθούμε αυτό που ήδη ξέρουμε.

    AntwortenLöschen
  20. @Kosmonautιs
    ΥΓ
    Θα χαιρόμουν για μια συνέχεια και από κοινού διερεύνηση του θέματος αυτού
    το όποιο ομολογώ ότι με απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια
    Να είσαι σίγουρος ότι δεν διεκδικώ το αλάθητο
    Εξ άλλου δεν είναι τυχαίο το όνομα του Blog . Επελέγη σκόπιμα για να μου υπενθυμίζει
    την ποταπότητα «του να νομίζω ότι ξέρω» -
    Ελπίζω σε άλλη μια υπέρβαση σπάζοντας ξανά την δοκιμασμένη σου συνταγή -
    Διαφορετικά , στην σελίδα μου υπάρχει δημοσιευμένο ένα άρθρο με θέμα («Η κρίση του Homo Oikonomikus» )που περιέχει πολλά σημεία του ζητήματος αυτού από άλλη σκοπιά . Θα χαιρόμουν να συζητούσαμε λιγάκι και να ακούσω την γνώμη σου

    AntwortenLöschen
  21. @ Αιασανθος Ιων
    Με βρίσκεις σύμφωνο όπως με βρίσκουν σύμφωνο όλοι εκείνοι που αμφισβητούν κάθε είδους καθεστηκυία τάξη , Είναι πολύ δύσκολο να αμφισβητηθούν και να αποσαθρωθούν απολιθωμένα φαντασιακά της κοινωνίας όπως αυτά της «προόδου δια της τεχνοεπιστημονικης γνώσης».
    Όμως νομίζω ότι πρέπει η κοινότητα που αμφισβητεί το « μαζικό αυτονόητο» να ξεκινήσει μια διαρκή συζήτηση . Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ασφυκτιούν μ αυτή την κατάσταση αλλά αισθάνονται μόνοι . Να αμφισβητηθούν όλοι οι φαντασιακοί πυλώνες της υφιστάμενης τάξης πραγμάτων Μια τέτοιου είδους προσέγγιση επιχειρεί ένα άρθρο που έχω αναδημοσιεύσει στην σελίδα μου. Περιμένω και το δικό σου όπως προανήγγειλες.

    AntwortenLöschen
  22. @ σε όλους,
    και κυρίως

    @ κοσμοναύτη,

    Υπάρχει μια ουσιώδης διαφορά μεταξύ των προϊόντων της επιστήμης πριν την βόμβα και μετά απο αυτήν.

    Ο Ασίμωφ τελειώνει το "χρονικό του κόσμου" ως εξής:
    Η ιστορία του ανθρώπου μέχρι το 1945 ήταν μια ιστορία χωρίς ασυνέχειες. Το 1945 είναι μια ημερομηνία που χωρίζει το κόσμο στο πρίν και το μετά.
    Κάποια μέρα μετά το 1945, θα ετοιμάζει μια επόμενη μέρα που δεν θα έχει σχέση με την προηγούμενη και θα επιφέρει τέτοιες αλλαγές που θα εκπλήσσει τον καθένα και σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της γης.

    Σκεφτείτε, αν αυτή η έκπληξη θα είναι θετική ή αρνητική και ποιό κομμάτι της ανθρωπότητας θα φέρει το μεγαλύτερο βάρος.

    Σίγουρα, δεν μπορεί να είναι ο κοινός θνητός!
    Η επιστήμη, έχει φτάσει σε τέτοια καμπή που ξέρει πολλά για να καταστρέφει και ελάχιστα για να επανορθώνει.
    Θα αναφέρω δύο παραδείγματα επιστημονικών εφαρμογών (από αυτές που ξέρω) που προκαλούν ανήκουστες και ανήκεστες βλάβες: Μεταλλαγμένα και πυρηνικά κατάλοιπα.
    Η σημερινή state of the art γνωρίζει ότι μια επιστροφή στην πρότερη κατάσταση είναι αδύνατη.


    @ ασχετε,

    δεν διάβασα ακόμα το αρθρο σου, θα πάω αύριο να το διαβάσω με την ησυχία μου!

    AntwortenLöschen
  23. Αυτό το έχετε υπ' όψιν σας; Το βρήκα ως σχόλιο, στην Ολυμπία.

    China and Russia put the blame on some screwed up experiments of US for the earthquake that happened in Haiti.
    Chinese and Russian Military scientists, these reports say, are concurring with Canadian researcher, and former Asia-Pacific Bureau Chief of Forbes Magazine, Benjamin Fulford, who in a very disturbing video released from his Japanese offices to the American public, details how the United States attacked China by the firing of a 90 Million Volt Shockwave from the Americans High Frequency Active Auroral Research Program (HAARP) facilities in Alaska
    If we can recollect a previous news when US blamed Russia for the earthquake in Georgio. What do you guys think? Is it really possible to create an earthquake by humans?
    I came across this article about Haiti Earthquake in some blog it seems very interesting, but conspiracy theories have always been there.

    AntwortenLöschen
  24. @ Αϊσανθε το εχω υπόψη μου, αν είναι αλήθεια, είναι τρομερό όπλο!! Αλλά για να σου πω την αλήθεια είναι πληστάκις προτιμότερο από πυρηνικές βόμβες.

    Το δράμα όμως είναι ότι από το όπλο αυτό, μπορεί να προκληθούν ανεξέλεγτες καταστροφές, μπορεί και ένας καινούργιος κατακλησμός....

    AntwortenLöschen
  25. I enjoyed reading your blog. Keep it that way. asmgxitfqsdfzhvx

    AntwortenLöschen
  26. I enjoyed reading your blog. Keep it that way. xzlyqugysxmqiekw

    AntwortenLöschen

καλημέρα και καλά σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...